Leírni bármit lehet, fotót manipulálni már nehézkesebb - talán ezért van, hogy ha egy-egy cikkben egy kép is szerepel, akkor könnyebben elhisszük a sztorit. Nem kellene - vagy legalábbis nem mindig. Ha valamiről úgy érezzük, hogy túl szép, túl jó, túl tökéletes, akkor érdemes élni a gyanúperrel, hogy esetleg nem a valóságot látjuk. Már csak azért sem, mert a digitális fotók világában az ilyen jellegű dezinformáció, képhamisítás nemcsak a nagyhatalmak vagy a profik eszköze, hanem otthon is simán kivitelezhető.
Mobil appok segítségével és minimális gyakorlással, valamint kis odafigyeléssel bárki percek alatt "profi" képhamisítóvá válhat.
A szoftverek ráadásul annyit fejlődtek az elmúlt időszakban, hogy a hétköznapi felhasználók is egyre jobb és jobb minőségben ferdíthetik el a valóságot. Hogy a módosítás adott esetben hamisítás-e (pocak eltüntetése, atomprogram elindítása) vagy csak a kép megváltoztatása (járókelő eltávolítása, tükröződés eltüntetése) vagy sem, azt nem tisztünk megítélni; mindenesetre mutatjuk az árulkodó jeleket.
Azt azért tegyük hozzá, hogy a profi képszerkesztők eszköztára elég jó ahhoz, hogy a manipulációt ne vagy csak nagyon nehezen fedezzük fel, a Facebook- és Instagram huszárok lebuktatására azonban a lenti módszerek a legtöbb esetben alkalmasak.
Jól látható jelek
Elgörbült "tér"
A Photoshop egyik nagy trükkje, hogy szabadon lehet a kép egyes részeit tologatni, nyújtani, átméretezni vagy az alakjával más módon machinálni. A "Warp Tool" az influenszerek kedvelt eszköze, hiszen látványosan nagyobbíthatók vele az izmok vagy a fenék, és persze a karcsúsításnak is csak a képzelet szab határt. No meg az, hogy mi van a háttérben. Ez a fajta módosítás a legtöbb esetben azon hasal el, hogy nemcsak a derék, hanem a háttér is furcsán elhajlik. Nem egyenes a fuga vonala a csempék között? Elhajlott az ajtó? Furcsa az asztal szélének a vonalvezetése? Esetleg a ruha mintája vette fel egy amőba alakját? Sokkal valószínűbb, hogy csak a Photoshop szaladt meg kicsit!
Árnyékok, tükröződések
Ha valaki képet hamisít, jobban teszi, ha minden részletre odafigyel. A fotó, amelyen egy eladásra ítélt kupa látható, és amelyben kristálytisztán látszik, hogy a fotót készítő férfi elfelejtett felöltözni, mára legendássá vált - ez persze nem képhamisítás, de felettébb vicces, és jól érzékelteti a lényeget. Ha úgy érezzük, hogy valami nem stimmel, figyeljünk tehát az árnyékokra és a tükröződésekre!
Az árnyék vagy annak hiánya rengeteg képnél buktatta már le a hamisítót; sokszor előfordul, hogy a képre utólag retusált tárgynak nincs árnyéka, vagy ha van, akkor más irányban áll, nagyobb vagy kisebb, esetleg más színű. Bizony, olyan manipulált fotót is láttunk már, ahol az árnyékot egyszerű fekete "pacával" helyettesítették!
A tükröződésnél a helyzet egyszerűbb: itt jellemzően arról van szó, hogy a módosított részleteket elfelejtik átalakítani a tükröződő felületeken, vagy esetleg arról, hogy az átalakítás nincs teljesen szinkronban! Vagy ami mindig vicces: a képre másik fotó egy tükrözött részlete kerül, de a rajta lévő szöveget a szerkesztő elfelejti "irányba állítani".
Bőrfelület
A bőrfelület retusálása bevett szokás, amivel talán nincs is nagy baj - már ha mértéktartás is párosul mellé. A profik mindig eltalálják a helyes arányokat, azonban az önjelölt képszerkesztők gyakran átesnek a ló túloldalára. Tökéletes bőre például senkinek nincs. Nyilván itt most nem arról beszélünk, ha valakinek épp volt egy pattanása a fotózás napján, és azt el kellett tüntetni. De azzal legyünk tisztában, hogy tökéletesen sima bőr nem létezik; kisebb-nagyobb gödröcskéi mindenkinek vannak, a fények pedig biztos, hogy árnyékokat képeznek ezek segítségével a bőrfelületen. Ha ennek semmi nyomát nem látjuk, az "ecset" túlszaladt. Ugyancsak jellemző hiba, hogy a bőrjavításnál a retusáló nem takarja ki a szájat, a szemet, a szempillákat és a szemöldököt - főleg a két utóbbi helyen, valamint az arc elé belógó hajszálaknál a lágyítás elmoshatja a részleteket. Ugyancsak árulkodó jel, ha a lágy archoz képest a szemek és a száj környéke túlságosan is éles. Érdemes lehet hasonlítani még az arc és a képen látszódó egyéb bőrfelületeket is; ha a textúra vagy a képzaj meglehetősen eltérő, akkor az is egyértelmű jele annak, hogy a képhez hozzányúltak.
Egyeletlen képzaj
Az egyeletlen képzaj nemcsak akkor lehet árulkodó, ha a bőrfelület csekkoljuk, hanem akkor is, ha azt gyanítjuk, hogy a képen olyan tárgy is van, ami utólag került oda. Ha az adott tárgy más fotóról származik - de főleg, ha más fényképezőgéppel vagy más beállításokkal készült - akkor szinte biztos, hogy a képzaj erőssége és mintája eltérő lesz. Kérdés persze, hogy eléggé eltérő-e ahhoz, hogy egyértelmű ítéletet hozzunk.
A helyzet hasonló akkor is, ha egyszerű módszerrel törlünk valamit a képről; például feliratot a falról vagy embert fehér háttér előtt, és így tovább. Még ha az ecset színét teljesen jól is választjuk ki, a kép mentésekor könnyen előfordulhat, hogy a retusált és az eredeti részek határán jól látható tömörítési hibák keletkeznek. Ez persze elkerülhető, ha az alap fotó jó minőségű, és a Photoshopban legalább 10-es szintet választunk a mentéshez - de tegyünk egy próbát, és mentsük el a fotót 3-as beállítással is, és nézzük meg úgy is az eredményt!
Problémás színek
Nemcsak a képzaj, hanem a szín is árulkodó lehet; ha a kép egy-egy részletének fehéregyensúlya nem passzol, vagy úgy érezzük, hogy a színek élénksége nem konzekvens, akkor az is utalhat arra, hogy a képet manipulálták. Hasonló jel, ha egy-egy felület túlságosan is homogén színű.
Ismétlődések, ott felejtett végtagok
Az ismétlődés jól alkalmazva kifinomult technika lehet oda nem illő képrészletek kitakarásához (például emberek eltűntetéséhez), kellő óvatosság nélkül alkalmazva azonban elárulhatja, ha hozzányúltak a képhez. Az ismétlődést nyilván elsősorban akkor lehet észrevenni, ha egy-egy specifikus részlet az, ami ismétlődik: ha egy fa lombkoronáját vagy füves terület más részét használjuk ahhoz, hogy kitakarjunk egy turistát, akit nem sikerült odébb imádkozni a látványosság mellől, akkor azt jóval nehezebb kiszúrni, mintha Észak-Korea egy meglévő rakétakilövő állomást sokszorosít a világ elrettentésére. Ezt a technikát sokszor alkalmazzák továbbá egy-egy rendezvényen a látogatók számának manipulációjára is; itt árulkodó jel lehet egy rikító sárga színű, periodikusan ismétlődő cipőtől kezdve a kézben tartott popcornig gyakorlatilag bármi.
Minősített eset, ha ismétlődés helyett a képen egy eltávolított ember keze vagy lába ott marad, esetleg végtag helyzetének megváltoztatása miatt hatujjú vagy háromlábú hírességek születnek. Volt már rá példa, sőt arra is, hogy az illető így került címlapra!
Lapozz tovább, a cikk folytatódik a következő oldalon!