A harmadik probléma: az álhírek és a befolyásolás
A fentiekből közvetlenül következik a jelenkor egyik legnagyobb közösségi balhéja. Mert anno a sci-fikben azt vizionálták, hogy az internet majd közvetlenül módosítja az emberek agyát, vagy jön a mindenkit figyelő Nagy Testvér, esetleg fellázadnak a gépek. Ehelyett egy sokkal sunyibb módszerrel jön a digitális apokalipszis: a közösségi buborékra épített álhírekkel és befolyásolásokkal.
Az már gyakorlatilag ténynek számít, hogy a legutóbbi amerikai elnökválasztás kimenetelét döntően befolyásolta a javarészt orosz forrású propaganda, amelyet Facebookon terjesztettek mindenféle ál-oldalak, fals személyek nevében. Ennek módszertana pedig roppant egyszerű: létre kell hozni egy olyan oldalt, ami elvileg belefér egy adott közösségi buborékba (legyen mondjuk a Kiscicakedvelők Baráti Köre, amit alapból belájkolhat politikai hovatartozástól függetlenül bárki), aztán tíz cuki cicás fotó és videó közé el kell rejteniük egy olyat, amikor egy macska épp lepisili Hillary Clinton fotóját. Belájkolják millióan, mert hát vicces, és nem Clinton miatt, á, dehogy. Vagy csak óvatosan megszellőztetni egy olyan hírt, hogy a demokraták programjában szerepel valamilyen negatív szabályozás a kisállattartókra nézve. A népek nagy része utána se néz a valóságalapnak, lájkol, és szép csendben, akár saját maga által észrevétlenül befolyásolódik benne az a kép, ami alapján aztán szavazni fog a választásokon. Oké, ez nagyon direkt és előcincált példa volt, de reméljük, érthető.
A lájk halott, éljen a komment!
A hosszú bevezető után jöjjön, mit döntött Zuckerberg és holdudvara! A vezető bejelentése szerint a következő időszakban fokozatosan állítják át a Facebook rendező algoritmusait arra, hogy egyre kevesebb lájkvadász postot, ál-Coelho idézetet és egyéb hasonló "lufi-tartalmat" jelenítsenek meg a felhasználók hírfolyamában, még akkor sem, ha azokat szanaszét lájkolják.
Ehelyett azok a bejegyzések kerülnek előre, amelyekre sokan kommentekben, vagy azokra adott viszontválaszokban reagálnak, tehát röviden a komment lesz az új lájk.
A friss nyilatkozatok alapján a Facebook vezetése is teljesen tisztában van vele, hogy rövid távon egyfajta káoszhullám és a tartalommegosztók hisztije várható. Nem is csoda, hiszen eddig elég jövedelmező volt úgy futtatni egy oldalt vagy csoportot, hogy valódi tartalom helyett másodpercek alatt kicsaptunk egy mémet, idézetet vagy valami hasonlóan semmitmondó tartalmat, a követők belájkolták, az oldal algoritmusa pedig boldogan konstatálta, hogy még mindig aktívak vagyunk, ezért a kapsolataink hírfolyamában is magas prioritásban tartott minket. Na, ennek most vége lesz.
A cél ugyanis az, hogy a felhasználóknál tényleg csak az jelenjen meg, ami valódi tartalom, aminek értelme van, és ezt tényleg abból lehet a legjobban lemérni, ha azt figyelik, hogy mire reagálnak egy kósza lájknál komolyabban az emberek. Mire írnak kommentet, mit osztanak tovább valami saját megjegyzéssel megfűszerezve.
Nekünk tényleg jó lehet
Jó kérdés, hosszú távon milyen eredményes és mennyire tartható lesz ez a módszer, de az irány még akkor is üdvös, ha ez most valóban felforgatja mindenki Facebook-élményét. A felhasználókét azért, mert egyes eddig követett oldalak, csoportok, ismerősök postjait kevesebbet fogják látni, de felbukkannak olyanok is, akikről talán már azt se tudták, hogy a világon vannak. De ez alapvetően tényleg jó lehet: újra fel lehet fedezni más embereket, más véleményeket, és ez alapján kicsit alakítani saját helyünkön a virtuális játszótéren.
Ráadásul talán valamelyest kevésbé leszünk felszínesek, ugyanis egy idő után jobban rászokunk a kommentelésre, valódi véleménnyilvánításra, beszélgetésre, miközben a gondolkodás nélkül elszórt lájkjaink értéke csökken. És ugyanígy jön az is, hogy saját értékünket is a jobban kifejtett vélemények, hozzászólások alakíthatják, és nem keverjük majd össze a lájkokat a valódi szeretettel.
...nekik meg majd jó lesz, csak még nem tudják
Akik viszont most biztosan nyígni fognak, azok a vállalatok, márkák, csoportok, akiknek bizony fel kell kötni a gatyát, és sokkal jobban odafigyelni arra, hogy milyen tartalmakat osztanak meg. Mert a mű-idézetek és idióta tucatmémek már nem látszanak majd annyira gyakran és hangsúlyosan senkinél, hiszen azok alatt nem alakul ki valódi beszélgetés. Elsőre tehát a profi felhasználók biztosan népszerűség-csökkenést tapasztalhatnak, de épp ezért rákényszerülnek arra, hogy minőségibb tartalmakat osszanak meg - és végső soron ez ismét a felhasználóknak lesz jó.
Ráadásul az új algoritmus előtérbe helyezi a valós személyek (első sorban család és barátok) postjait, és kissé háttérbe szorítja a cégek, márkák és egyéb oldalak bejegyzéseit. Igen, ez kicsit visszaveti a Facebook-marketinget, de épp ezért a cégek rákényszerülnek majd, hogy olyan tartalmakat osszanak meg, amit az emberek érdekesnek találnak és továbbosztanak, így egyfajta szájhagyományként, valós emberek "igazolásával" terjedhetnek.
Zuckerberg és más Facebook-vezetők nyilatkozataiból is kiderül, hogy ők teljesen felkészültek arra, miszerint rövid távon üzletileg akár visszaesést is jelent nekik a változtatás. A márkák és profi felhasználók visszább vehetik a költéseiket, vagy akár időlegesen más platformot kereshetnek hirdetéseik számára, hiszen azt látják majd, hogy kisebb eléréssel, kevesebb felhasználóval dolgoznak az új rendszerben. De Zuckerbergék közép- és hosszútávon azt remélik, hogy pont azért jönnek majd vissza a fizetős ügyfelek is, mert azt látják, hogy letisztultabb piacon tudnak tényleg értékesen kommunikálni, ami végső soron nekik is jobban megtérül.
Arról nincs hír, hogy mikor változik meg a Facebook rendezési és kiemelési algoritmusa. Minden bizonnyal az eddigi gyakorlatot követik (hiszen felhasználók milliárdjai számára nem lehet egyszerűen egy kapcsoló elfordításával azonnal megváltoztatni mindent). Tehát szép lassan igazítanak hétről hétre, ráadásul nem mindenkinek egyszerre. De a lényeg az, hogy pár hét, legfeljebb egy-két hónap múlva senki ne csodálkozzon, ha már teljesen más Facebook-élmény fogadja, mint tavaly, vagy az elmúlt években. És hőbörgés helyett inkább tessék tényleg érdeklődni, körülnézni, kommentelni, beszélgetni. Jó lesz.