Alig-alig akad olyan effektus a pixelgrafikus képszerkesztő programokban, amely igazán életszerűen tudná digitális, illetve digitalizált fotóinkat rajz- vagy festményszerűvé átalakítani. (Többek között Mesterfogások rovatunkban ezért is mutattunk be több alternatív megoldást.)
Umemura Taka még a nyolcvanas évek közepén kezdett el olyan programokat írni, amelyek szkennelt fényképeket alakítottak át úgy, hogy azok festmény vagy rajz benyomását keltették. Kezdetben csak az ezekkel az alkalmazásokkal készült képeket mutatta be – amelyekkel számos díjat nyert, sőt a kilencvenes évek elején alkotásaiból több kiállítást is rendeztek. 1996-ban elkészítette fényképátalakító algoritmusainak gyűjteményét, amelyeket egy keretprogram fogott össze – ez lett a Virtual Painter 1.0.
A nemrégiben megjelent 5-ös változatban 16 virtuális művészt bízhatunk meg képeink átalakításával. Van közöttük, aki a hagyományos víz- vagy olajfestészetben van otthon, van, aki szívesebben fest szórópisztollyal, más inkább a ceruzát részesíti előnyben, sőt olyan „művész” is akad, aki tűvel és hímzőfonállal dolgozik.
A legutóbbi verzió megjelenése, azaz 2003 óta nem csatlakozott új „művész” az alkotócsapathoz (akkor néggyel bővült a társaság), ám tudásuk, stílusuk – azaz a mögöttük lévő algoritmus – sokat változott. Minthogy ez a régi felhasználóknak problémát okozhatna, a stílusválasztó ablakban a kis előnézeti képre a jobb gombbal kattintva választhatunk a régi (Standard Skill) és az új (High Skill) stílus között. Ez utóbbit a művész szignója melletti kis „Hi” felirat jelzi. Történt azonban egy olyan változás is, amely biztosan elnyeri minden felhasználó tetszését: a Virtual Painter 5 érezhetően gyorsabb lett. A Gotchi névre hallgató „művész” másfél perc alatt festett meg egy Canon EOS–1Ds Mark II típusú fényképezőgéppel készített 16,7 megapixeles (3328×4992 pixel) fotót egy 2,8 GHz-es Pentium 4-es számítógép segítségével, de ugyanezen a gépen egy 6–8 megapixeles kép átalakítása átlagosan fél perc.
Bár a program az egyes stílusokhoz kiválaszt egy értelemszerű anyagot a 20 fajta papírból, vászonból, kőből vagy fából, ezt felül is bírálhatjuk, így például festhetünk olajjal kőre, vagy rajzolhatunk durva vászonra is – legfeljebb furcsa lesz a végeredmény. Némi korlátozással ugyan, de bele is szólhatunk az alkotás menetébe. Megmondhatjuk, hogy a program mennyit torzíthat a kontúrokon, mennyire bánhat szabadon a színekkel, mennyire kell az általunk berajzolt főbb területekre fókuszálnia stb. Mindezeket vagy a még gyakorlatlanabbakat célzó, három-három lehetőséget kínáló lista, vagy a haladóknak szánt, nulla és száz között változtatható csúszkák segítségével tehetjük meg.
Háromféle változatban kapható a Virtual Painter 5. A Plug-In verzióhoz mindenképpen szükségünk van egy „gazdaprogramra”, amelyik képes a Photoshop-kompatibilis effektusmodulok kezelésére. Az úgynevezett Standalone verzió esetében nincs szükség ilyen szoftverre, mert a 10 dolláros többletköltség tartalmaz egy egyszerűbb keretprogramot, amelyik képes olvasni és menteni BMP, JPEG, PNG és TIFF formátumú képeket, és amelynek egyetlen előnye, hogy segítségével kötegelt munkára is rávehetjük a Virtual Painter átalakító algoritmusait. Végül megvásárolhatjuk a Deluxe változatot, amely nem más, mint az előző két verzió összecsomagolása.
Adatok
- Photoshop-kompatibilis bedolgozómodul vagy önálló alkalmazás
- Digitális fotók átalakítása festményszerűvé
- 16 képzőművészeti stílus
- 20 háttéranyag
- Alapvető képszerkesztési funkciók (csak a Standalone és Deluxe változatban)
- Kötegelt feldolgozás (csak a Standalone és Deluxe változatban)
- Ár: 55/65/75 dollár (Plug-in/Standalone/Deluxe)
Értékelés
Előny: sokfajta stílust ismer, látványos végeredmény, gyors; egyszerűen kezelhető, átméretezhető felhasználói felület
Hátrány: csak 24 bites képekkel működik, nem lehet az előnézeti képet nagyítani, a változások néha túl nagy léptékűek
Teljesítmény: 95
Szolgáltatás: 90