Hivatalosan is közel járunk egy igazi 3D-s kijelző kifejlesztéséhez. Ez a kijelző, a Spheree a brazil Sao Paolo egyetem és a kanadai British Columbia egyetem közös kutatócsoportjának munkája. Ahogy a neve is utal rá, a Spheree egy átlátszó üveggömbbe van beépítve. Kívülről úgy látszik, mintha a képek és a videók a gömb közepén lebegnének; ahogy mozgunk körülötte, más perspektívából más oldalát is láthatjuk a tárgynak, ahogy nézőpontunk változik.
Ráadásul az egész egy optikai csalódásra épül. A Spheree belsejében több mini-projektor van elhelyezve, amik a gömb belső felületére vetítik a képeket. A csapat által készített speciális szoftver összerakja a vetített képeket egyetlen egész képpé.
Mivel a gömb felületére van vetítve a kép, a következő probléma a néző Spheree-hez viszonyított pozíciója. Ha a néző az eszköz egyik oldaláról a másikra megy, a látvány torzulhat, vagy takarásba kerülhet. Ezért a Spheree-be beépített mozgáskövető szoftver van: ahogy a használó mozog a gömb körül, a vetített kép követi őt, automatikus perspektíva-korrekciót végrehajtva, látszólag azonban egy helyben maradva. Ehhez infravörös kamerát használnak, amely a felhasználó fejpántjára van erősítve.
„Az egyik új technológiánk, mely egyedülállóvá teszi a Spheree-t, hogy több mini-projektort használunk, melyek automatikusan kalibrálva és keverve egy egységes képet hoznak létre a gömb felületén” – írja a csapat. „Az általunk kifejlesztett kalibráció algoritmusa lehetővé teszi, hogy tetszőleges számú projektort használva jöjjön létre a kívánt méretű virtuális kép. A Spheree-nek nincsenek vakfoltjai, így igazi 3D élményt tud nyújtani.”
Azonban nem csak egy passzív nézésről van szó: a beépített mozgásérzékelő segítségével, kézjelekkel kommunikálni lehet a Spheree-vel. A megfelelő programokkal pedig akár 3D modelleket is lehet készíteni. A csoport két verzióját is bemutatta a Spheree-nek a vancouveri SIGGRAPH 2014-en: egy kisebb, 18 cm-es, és egy nagyobb, 51 cm-es kijelzőt.