Hatalmas hírveréssel érkezett a GeForce új generációja és bizony már az első információk alapján tudni lehetett, hogy itt igazi forradalom következik. Mindez mégis megfoghatatlan PR-ígéret volt számunkra és bár igyekeztünk lelkesedni, ez nem volt teljesen őszinte - egészen addig, amíg az Asus GTX 1080-asát saját gépünkbe beszerelve le nem futtattuk az első teszteket. Amikor az egyik - igazi videokártya-izzasztó játék kiírta a 304 max. fps értéket, akkor hasított belénk teljes erővel, hogy mit is kapott a PC-s társadalom az új GeForce-generációval.
Teljes frontos modernizálás
A GeForce 900-as kártyákat hajtó Maxwell 2.0 chipek jól sikerültek és bebizonyították, hogy ami a processzoroknál működött, a GPU-knál is hasznos. Ez a hatékonyság növelés, a fogyasztás csökkentése volt. A sikert számokban és a lelkes rajongótábor növekedésében is jól látni, jelenleg a videokártyák piacán elsöprő fölénnyel dominál az NVIDIA. A GM200-as GPU-t és a Maxwell architektúrát azonban már nem lehetett tovább javítgatni, a gyártástechnológia is megtorpant egy évekkel ezelőtti szinten, ezért teljes váltásra, megújulásra volt szükség.
Az új chip a Pascal kódnevet kapta, melynek első példánya a GP104-es jelöléssel debütált a GeForce GTX 1080-as kártyákon. Az alapelv nem változott, továbbra is rengeteg shader, textúrázó és RoP egység a cél, a chiphez pedig hatalmas sávszélességen kapcsolódó fedélzeti memória kell, amely minimum 4 GB kapacitású, hogy minden textúra és adat elférjen és ne kelljen a rendszermemóriáig kinyúlni. Ennek szellemében alkották meg a mérnökök a GP104-et, amely 2560 CUDA magot (shadert), 160 textúrázót és 64 RoP egységet kapott. A Pascal chippel az NVIDIA kijavította az előd hiányosságait is, így természetesen teljes körű DirectX 12 és Vulcan API-támogatás került a GP104-be, beleértve a hiányolt Async Compute-ot kiváltó egyedi megoldást is (Pascal Preemption), amely nagyon fontos eleme a Microsoft DX12 API-nak.
A több videokártya tetszőleges párosításának lehetősége (MDA - Multi-Display Adapter) is fontos újdonság a DirectX 12-ben, ennek ellenére az NVIDIA tovább fejlesztette SLI-technológiáját, és ígérete szerint az új, SLI HB (High Bandwidth) összeköttetéssel jobb GPU-szinkronizáció, hatékonyabb működés érhető el kifejezetten 4K/5K-felbontásokban. Ezzel párhuzamosan a három- és négyutas SLI-kiépítések támogatását elhagyta az NVIDIA.
Mindehhez sokan a HBM memória (High Bandwidth Memory) új, 2.0-s verzióját várták, ám ez nem készült el időre, a HBM 1.0 pedig 4 GB-ban limitált. Így esett a választás az olcsóbban gyártható GDDR5X-re, amely ugyan kizárja a kisméretű kártya lehetőségét, cserébe olcsóbb és a sávszélesség is jobb, mint a régebbi GDDR5 szabvány esetében. Ennek köszönhető, hogy a 320 GB/s sebességhez nem volt szükség 384/512 bites adatbuszra, elegendő volt a 256 bites kapcsolat, így a kártya olcsóbban és egyszerűbben gyártható.
A legfontosabb lépés a gyártástechnológiaváltásban történt, ahol az elavult, 28 nm-es technológiáról 16 nm-re váltott az NVIDIA, így az elődnél használt 5,2 milliárdnál jelentősen több, mintegy 7,2 milliárd tranzisztor ellenére a chip mérete kisebb lett (398 helyett 314 mm2). A kisebb csíkszélesség alacsonyabb fogyasztást és szerényebb hőtermelést is hozott, amelyekre már nagy szükség volt a GPU-k világában. 16 nm-en olyan hatalmas mozgástere maradt az NVIDIA-nak, hogy bátran nyúlhatott az órajelekhez is. A GP104-es chip alapórajele így 1607 MHz lett, míg turbó módban akár 1733 MHz-ig gyorsulhat a GTX 1080 GPU-ja. Ezek azonban még mindig csak konzervatív referenciaértékek, a kártyagyártók tetszés szerinti órajeleket állíthatnak be kártyáikon.
Egyetlen porcikája sem maradt érintetlen az új GeForce videokártyáknak, így a kimenetek is fejlődtek. A DisplayPort immáron az 1.2-es helyett az 1.4-et támogatja, illetve a HDMI portok a 2.0b-t. Az új szabványok egyik fontos szolgáltatása a HDR-kezelése, illetve a G-Sync mellett az új csatlakozókkal a VESA AdaptiveSync technológia támogatásának sincsen semmilyen technikai akadálya.
Számtalan új szolgáltatást is a GTX 1080-as kártyával hoz el az NVIDIA, amelyek érdekesek és hasznosak is egyben. A HDR már nem ismeretlen a játékok világában, de eddig nem volt igazán jó minőségű a 8 bit/szín adatkezeléssel. A Pascal a 12 bit/szín palettát is hardveresen támogatja, így sokkal szebb valós időben számolt HDR érhető el. A másik izgalmas újdonság az Ansel, amely lehetőséget nyújt arra, hogy bármely, erre felkészített játékot megállítsunk és 360 fokos panorámaképet készítsünk nagyfelbontásban. Az Ansel-támogatás 40-150 kódsor beillesztésével elérhető, így a játékmenet megállítása után a világításon, részletességen stb. is változtathatunk a kép elkészítésének idejére.
A számtalan újdonság közül még a Fast Syncet emelnénk ki, amely egy ügyes trükkel leválasztja a 3D-s kép elkészítéséért felelős futószalagot a RoP futószalagról. Ennek eredményeként a GPU szabadon, a V-Sync korlátozása nélkül onthatja magából az elkészített képkockákat, miközben a RoP csak akkor küld kész képet a monitorra, amikor az nem okoz képtorzítást. A megoldás - noha nem hibátlan, speciális monitor nélkül is képes csökkenteni a kép-szétesést anélkül, hogy az input lag zavaróan megnőne.
Gyári erőfitogtatás
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a GPU vadonatúj lett, a memória-alrendszer is fejlődött, a gyártástechnológia végre megújult és számtalan hasznos szolgáltatást is kaptunk. Ehhez az NVIDIA referencia dizájnt is készített, a GTX 1080 esetében mindjárt kettőt is (normál és Founder's Edition). Az Asust mindez nem hatotta meg és el is készítette saját, egyedi kártyáját, mi pedig őszintén hálásak lehetünk érte, mert a mérnökök bravúros munkát végeztek. A méretes, közel 30 cm hosszú kártyát a legújabb DirectCU III hűtés borítja masszív, fém hátlappal egyetemben. A hűtés alaposan túlméretezett a referencia változathoz képest, ami nem véletlen. Egyrészt az Asus arra buzdít minden lelkes és felkészült tulajdonost, hogy a mellékelt programmal mindjárt tuningolja is RoG Strix kártyáját, de azért a gyárban sem elégedtek meg az referencia-órajelekkel. Az 1607 MHz-es alapórajelet az Asus jelentősen megemelte, ráadásul ez az 1785 MHz-es tempó turbó módban közel 2 GHz-re is felszökhet (pontosan 1936 MHz-re), így majdnem 300 MHz-cel gyorsabban dolgozik a GPU, mint a referenciamodellen. Az agresszív órajel-emelés és tuningtámogatás ellenére a nyugalmi állapotra is figyeltek a mérnökök, így terheletlen, 2D-módban a három ventilátor egyszerűen leáll és nem pörög, vagyis hiába bivalyerős csúcskártya a GTX 1080, terheletlenül beéri passzív hűtéssel is.
És ha már fel kell hívni irigyeink figyelmét új GeForce GTX 1080-as kártyánkra, miért is ne tennénk ezt stílusosan? A kártyához egy Aura segédprogram is jár, amelyben tetszőleges színárnyalatú kártyavilágítást állíthatunk be. Itt nem is a statikus vagy lélegző, villogó beállítások tetszettek a leginkább, hanem a GPU hőmérsékletétől függő színű világítás. Nagyon jól néz ki, amikor a több órás játék során a kártya világítása szépen lassan változik.
A masszív felépítés, az alaposan túlméretezett VRM-áramkör és a speciális hűtés mellett az Asus még két darab, extra, négytűs ventilátor-csatlakozót is elrejtett a kártya végében, amelyek egyedi hűtést tesznek lehetővé. Ötletes megoldás és kíváncsian várjuk, milyen házi megoldások születnek a kihasználására.
120 fps felett
Drága kártya a GeForce GTX 1080 és az Asus sem adja ingyen egyedi fejlesztéseit, de cserébe nem üres ígéreteket és haszontalan extrákat kapunk. Erre bizonyítékunk is van, méghozzá a táblázatban, amelyből jól látszik, hogy a full HD-felbontást egyszerűen kineveti a GTX 1080. A kártya minden játékot 100 fps körül futtatott, sőt, sok esetben hiába választottuk az ultra beállításokat, még a minimális képkocka/s mutató is 100 fps felett maradt. Ahogy a FHD, úgy a WQHD sem okoz gondot a kártyának, sőt, még a 21:9-es monitorok 3440×1440-es felbontása sem probléma. Ha valahol láthatjuk a GeForce GTX 1080 térdét megremegni, az a 4K-felbontás, aminél a kártya már 30-60 fps közötti értékeket hoz, de még így is vita nélkül a világ leggyorsabb, egyGPU-s videokártyáját kaptuk meg az NVIDIA-tól, amit az Asus mérnökei csak még vonzóbbá és gyorsabbá varázsoltak.
Mindez persze nincsen ingyen, sőt, több mint 250 ezer forintot videokártyára kiadni nem mindenki engedhet meg magának. Ezek ellenére a konkurencia nélküli GeForce GTX 1080 nem túlárazott, az Asus 254 ezer forintos ára is reális és tiszta szívből ajánljuk mindenkinek a kártyát, mert nagyon-nagyon jó választás - évekre megoldja mindenféle sebességgondunkat. Aki ennek feléért keresne új kártyát, nézze meg a GTX 1070-es modelleket, amelyek szintén hatalmas előrelépést hoznak a 120 ezer forint körüli kategóriában, aki pedig ennek is a feléért keresi új játékostársát, az AMD Radeon RX 480-asokra fenje fogát.