Januárban nagy hullámokat keltett a Microsoft, hiszen bejelentése alapján a története során először lesz hajlandó a meglévő ügyfelei számára ingyenes frissítési lehetőséget biztosítani a legújabb operációs rendszerére (még ha csak a Windows 10 megjelenése utáni 12 hónapban él is az ajánlat). Természetesen ez kiváló visszhangot keltett, ám a Microsoft nem pusztán felebaráti szeretetből hajlandó szívességet tenni a Windows 7 / 8 licenccel rendelkezőknek, a saját hosszú távú céljait szolgálja a lépés.
„One Microsoft”
Steve Ballmer utolsó nagy dobása a Microsoftnál a „One Microsoft” stratégia előkészítése volt. Ez dióhéjban arról szól, hogy a különféle típusú eszközökön – számítógépeken, táblagépeken, okostelefonokon, az Xbox One konzolon – konzisztens felhasználói élményt és szolgáltatásokat kell nyújtania a vállalat szoftvereinek. A Microsoft szoftvert futtató eszközöknek zökkenőmentesen és értelemszerűen ki kell egészíteniük egymást. Erre remek példa, hogy a felhasználó Windows 10 rendszerű számítógépén megjelennek majd a Windows 10-es mobiljának értesítései. Az értesítés számítógépen való törlésekor az eltűnik a mobil értesítési központjából is. A különféle eszközöknek nem csak az egyénileg elvárható funkcionalitásokkal kell rendelkezniük, de praktikus módokon együtt kell működniük egymással.
Ennek megvalósítása rendkívül bonyolult feladat, éppen ezért is döntött úgy a Microsoft, hogy a rajtuk futó operációs rendszerek kódbázisainak a lehető legnagyobb mértékben meg kell egyezniük. Ez lehetővé teszi, hogy a megírt alkalmazások minimális módosítással számos eszközön futtathatóak legyenek, itt az OS mellett az univerzális alkalmazásokra is gondolunk: a program kódbázisa azonos a mobilokon, táblagépeken és számítógépeken, de mindegyik esetében az adott eszközre optimalizált felhasználói felület jelenik meg. Ha megváltoztatunk egy beállítást a PC-nken futó univerzális alkalmazásban, akkor annak a beállításnak automatikusan meg kell jelennie a program okostelefonunkon futó verziójában is.
A Microsoft új stratégiájának lényege, hogy az eltérő típusú eszközöket egyazon ökoszisztéma tagjaiként kezeli. A vállalat nem különféle programokat és funkcionalitásokat kíván egyenként értékesíteni a jövőben, az értékesítendő termék maga az uniformizált felhasználói élmény. A Windowst futtató eszközök nem önmagukban egészek, hanem együtt alkotják az egészet.
Akadálypálya
A „One Microsoft” stratégia megvalósításához elsőként a vízió beteljesüléséhez szükséges szoftveres fejlesztésekre van szükség. Ezek nélkül nincs termék, azaz nincs miről beszélnünk. A második kihívást a termék fogyasztókhoz való eljuttatása jelenti: a vásárlóknak meg kell érteniük, hogy ezek a fejlesztések mit jelentenek a számukra. Ehhez a megfelelő szoftvereket futtató eszközökre van szükségük, amely központi eleme a többségnél továbbra is a számítógép.
A Microsoft ügyfelei tipikusan előtelepített Windows rendszerrel vásárolják a számítógépeiket, az újabb verzióra klasszikusan nem frissítenek, azt inkább a következő PC-vel együtt szerzik be. A cég feltétlenül el akarja látni ezen vásárlókat az új stratégiájának megvalósításához szükséges szoftverrel, de a fogyasztók nem akarják kinyitni a pénztárcájukat a frissítésért. Hab a tortán, hogy a számítógépek életciklusa is folyamatosan hosszabbodik, azaz ritkábban vásárolnak új PC-t az ügyfelek.
Ezért adja egy ideig ingyen a Windows 10-es frissítést a Microsoft: a licencek biztosításával a vállalat rövid távon várhatóan nem veszít jelentős mennyiségű pénzt, viszont jelentősen növelheti a hosszú távú stratégiájának életképességét. Ezen felül nem kizárt, hogy a fogyasztókra olyan jó benyomást tesz az operációs rendszer és a „bőkezűség”, hogy nagyobb eséllyel lesznek hajlandóak bizalmat szavazni a Windows 10-es mobiloknak és táblagépeknek, ezzel bezárva a „One Microsoft” stratégia életre hívásához szükséges kört.