A változtatást az elmúlt hetekben többször is megindították volna, azonban a Mozilla valamilyen oknál fogva eddig elhalasztotta azt. Végül a tegnapi nap folyamán a cég megnyomta a gombot. Így ha mostantól egy Firefox 3.6 böngésző ellenőrzi egy szerveren, hogy mik a frissítések nem fog mást találni csak a legújabb verziójú böngészőt, a Firefox 8.0.1-t.
Ezen felül a Mozilla egy külön aloldalt szentelt annak, hogy felhasználóit a legújabb verzió felé terelje. Ezen az oldalon a felhasználók tehát bármikor ellenőrizhetik, hogy a legfrissebb verzióval rendelkeznek-e. Ezt az ellenőrzést egy "sebességmérőn" keresztül tehetjük meg, ami ugyan valós sebességet nem mér, azonban a látszatot megtartja.
De miért nem elég az, hogy a Firefox a böngészőjének üzenetében jelezze, hogy megérkezett a frissítés? Ennek több oka is lehet. Ami talán a legkézenfekvőbb, hogy a korábbi megoldással szemben a Mozilla most egy finomabb módszert választott. Nem értesítésben zargatja a felhasználóit, szimplán megmutatja nekik, hogy már elérhető egy újabb verzió.
A böngészők evolúciója
Korábban elég gyakran találhattuk szembe magunkat az új verzió érkezéséről tájékoztató ablakocskával. 2010 januárjában megjelent a Firefox 3.6 majd egy évre rá a Firefox 4. Innentől kezdve a Mozilla rendszeresen bocsátotta ki az újabbnál újabb alverziókat és közben pár főverziószámot is ugortunk.
Most, hogy a Firefox 8 közel egy hónapja a színre lépett érdemes megtekinteni miként is alakulnak a felhasználási trendek. A novemberi adatok alapján az asztali számítógépes felhasználók körében a Mozilla verziók közül jelenleg a Firefox 8 vezet a maga 7.3 százalékával. Utána a Firefox 3.6 következik, melyet a Mozillás felhasználók 5.3 százaléka használ. A cég pont ezért vezette be a fent említett irányított frissítést, hogy ezt a réteget átemelhesse a legújabb üdvöskéje alá.
A felhasználók igényeinek kielégítésén túl ennek a döntésnek üzleti aspektusai is vannak. A Firefox a Net Applications adatai alapján lassan közelharcba kerül a harmadik helyen egyre erősödő Google Chrome-mal.
A Mozilla gyors verzió-kibocsátási stratégiája vélhetőleg pont ezért a kiélesedő versenyhelyzet miatt került már korábban az előtérbe, valamint a Chrome hasonló taktikájának gyümölcsét ki más érezhette volna jobban a bőrén, ha nem a Mozilla. Nem véletlen tehát, hogy a Firefox 4 megjelenése óta hathetente rendszeresen újabb csomag érkezett a rókás böngésző gépháza alá. A felhasználók így anélkül juthattak hozzá a frissített vagy az új funkciókhoz, hogy éveket kellett volna várniuk egy nagy verzióugrásig.
Azonban nem minden végfelhasználó örül a gyors verzióugrálásnak. Az üzleti felhasználók esetében kifejezetten kellemetlen is lehet ez a gyakori frissítés. A Mozilla ennek a szférának az igényeit sem kívánja mellőzni, ezért egy lassabb léptékű kibocsátási terven is dolgozik. A magán szektor felhasználóinak kissé tolakodó hangnemű értesítésén is változtatott a cég. A korábbi kellemetlenségeket egy csendes update-elővel igyekszik enyhíteni.
Az elkövetkező időkben majd kiderül, hogy ez a hangnemváltás hogyan mutatkozik meg a felhasználási adatokban és miként képes majd a népszerűség mérlegét a Firefox felé billenteni.