A koronavírussal kapcsolatos közhelyek sorába már nyugodtan felírhatjuk, hogy az otthonaikba kényszerült emberek több kütyüt vásárolnak. A PC-piacra ez különösen serkentő hatással van a home office-hoz és a távoktatáshoz szükséges eszközigény miatt, a Gartner elemzőcég legújabb jelentése alapján pedig nem úgy tűnik, hogy csökkenőben lenne a lendület.
2021 első negyedévében ugyanis 69,9 millió PC talált gazdára, ami 2020 azonos időszakával összevetve 32%-os növekedést jelent. A Gartner az erre vonatkozó méréseinek 20 éves történetében sosem regisztrált ennél nagyobb gyarapodást. Az eredmény jelentőségét tovább fokozza, hogy a 69,9 milliós számban nincs benne a rekordeladásokat produkáló Chromebook, mivel a Gartner nem sorolja a hagyományos PC-piac termékei közé a Google üdvöskéjét.
A cég a Chromebook iránti kereslet esetében 2021 első negyedévére három számjegyű növekedést mért az előző év azonos időszakához képest, a PC-piac és a Chromebookok teljesítményét összesítve pedig az eladások 47%-os megugrásáról számolt be. A Chrome OS-t futtató olcsó laptopok eladásait leginkább az új eszközöket vásárló oktatási intézmények hajtották. Mikako Kitagawa, a Gartner kutatási igazgatója ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a PC-piac tekintélyes növekedését két egyedi körülmény tükrében kell értékelnünk.
Egyrészt 2020 elején a kirobbanó világjárvány okozta logisztikai káosszal eleve nagyon gyengén teljesített a PC-piac, másrészt a félvezető-hiány olyan hosszú szállítási időket generált, ami a járványügyi korlátozások enyhítését követően is fűtheti a keresletet. A szakember úgy véli, hogy a gyártók és a beszállítók továbbra is azon fognak egyensúlyozni, hogy készletek felhalmozása nélkül szolgálhassák ki az igényeket.
A Gartner szerint a piacvezető cégek rangsorában nem történt változás: az első a Lenovo, akiket a HP, a Dell, az Apple, majd az Acer és az Asus követ. 2021 első negyedévében az élmezőny összes tagja két számjegyű növekedést produkált 2020 azonos időszakához képest, ugyanakkor a Dell volt az egyetlen közülük, akik nem tudták növelni a piaci részesedésüket.