Négy éve már, hogy a Microsoft bemutatta az első olyan headsetjét, ami a kiterjesztett / kevert valóságra épített. Az idei MWC-n azonban megérkezett a frissített modell, a HoloLens 2. A redmondi cég szerint ez könnyebb, kényelmesebb, az interakció még több formáját teszi lehetővé, szélesebb látószöget garantál, továbbá teljesen új kijelzőtechnológiát is használ. Mindkét szemünkre egy 2K-s kijelző jut ezúttal.
A második generációs AR-szemüveget sokan várták azért, mert az első modell ugyan ígéretes volt, de mégsem robbantott ki olyan fforradalmat, ami után ezrével érkeztek volna a hasonló modellek, a technológiára épülő szoftverek és látványos megoldások. "Majd biztos a következő hozza el a kánaánt" - gondolhatták sokan, aminek valahol megvolt a valóságalapja. Mert ha kijön egy könnyebb, felhasználóbarátabb modell, akkor majd mindenki azonnal akar egyet, hogy ezzel Minecraftozzon, autóversenypályát építsen a nagyszobájában, vagy épp úgy kezelje az otthoni okoseszközeit, mint a Különvélemény című filmben a Tom Cruise által alakított jövőbeli nyomozó.
Na, aki ilyesmiben reménykedett, annak most le kell hűtenünk a lelkesedését. A HoloLens 2-t ugyanis a hivatalos álláspont szerint a Microsoft nem a nappaliba szánta, hanem professzionális felhasználóknak, például gyárakba, tervezőknek, az egészségügybe, az építőiparba. Az újdonság már most előrendelhető, 3500 dollárért, és még az idén megjelenik. Ha a közlemény nem lett volna elég, az ár valóban azt vetíti előre, hogy kissrácok nem a saját zsebpénzükkel fognak rohanni érte a boltokba, de még egy átlagos fizetésű fiatal sem párosával zsákol majd be belőle otthonra. De akkor mit is tud ennyiért?
A képsűrűség nem változott, de a látómező kétszer akkora lett, vagyis a holografikus oldalakon a szöveg továbbra is jól olvasható. Az effajta elemek immár nagyobb helyet foglalhatnak el az előttünk lévő térben. A HoloLens 2 maga pedig azért lett könnyebb, mert az elülső rész teljes mértékben szénszálas anyagból készül.
A Microsoft érintéssel és szemkövetéssel is biztosítja az interakciót, elég kinyúlnunk magunk elé, és megérintenünk azt a helyet, ahol a hologram megjelenik számunkra. Virtuális gombok, csúszkák, 10-ujjas virtuális eszközök, sőt, virtuális zongorák is használhatóak ezzel a módszerrel.
Míg az első HoloLensben Intel processzor volt, addig az új modellben Qualcomm Snapdragon 850-es chip kapott helyet - ennek hála könnyebb lett a készülék, az üzemideje pedig megnőtt.
Egy nap talán az otthoni felhasználók is kapnak hasonló headsetet, a Microsoft drága kütyüje most azonban egy munkaeszköz, ami például a javításokkal foglalkozó szakembereknek vetít ki a valódi környezetre minden szükséges információt. A dizájnerek pedig előre látják, hogy mit alkotnak.
A Microsoft nyílt platformként viszi tovább a HoloLenst, ami a szoftverfejlesztőket illeti. A Microsoft Store mellett a külső alkalmazásboltok is támogatottak lesznek, ahogyan a külső felek böngészői szintén. A Firefox már most elérhető az eszközre. Az MWC-n az Epic Games ügyvezetője azt is elárulta továbbá, hogy az Unreal Engine is támogatja majd a HoloLenst. Ez persze nem azt jelenti, hogy már most a játékokra koncentrálnak - egyelőre a grafikus tervezésen van a hangsúly, de idővel jöhet a kevert valóságos játék is.
Ha még több hír és cikk is érdekel a 2019-es Mobile World Congress újdonságairól, kattints!