Mindenhonnan ömlenek ránk az online hirdetések, ezért, aki szeretné ezeket elkerülni, kénytelen a zsebébe nyúlni és kifizetni a prémium előfizetések árát. A techcégek pedig igyekeznek újabb és újabb módszereket kitalálni, amelyek segítségével még több reklámot zúdíthatnak a felhasználókra.
Ebbe a sorba állt be most a Microsoft, amelynek legutóbbi, most kedden kiadott Windows 11 frissítésével nem csak korábbi hibák javítását, hanem némi reklámanyagot is betol az operációs rendszerbe. A Microsoft ugyan szerényen csak értesítésnek (notification) nevezi a dolgot, ami szerintük csupán a Windows-felhasználók csekély hányadánál jelenik majd meg. Valójában azonban nehéz nem reklámnak nevezni a Start menüben megjelenő üzeneteket, amelyek arra "bátorítják" a felhasználókat, hogy próbáljanak ki további Microsoft-termékeket is.
A szigorúan "nem hirdetések" többek között akkor jelennek meg, ha az Asztalon a Windows-gombra kattintunk, azaz előhívjuk a Start-menüt. Ha például a "Start backup" opciót választjuk, megnyílik a OneDrive, egy üzenettel, hogy a felhasználó regisztráljon a Microsoft felhős biztonsági mentéseket lehetővé tévő szolgáltatásába. A trükk annyi, hogy ingyenesen csupán 5 gigabyte tárhelyet kapunk, ami távolról sem elegendő egy teljes biztonsági mentéshez.
Bár az újdonság egyelőre nem mindenkinél látható, a Neowin tech blog tesztelőinek sikerült kipróbálnia a funkciót és azt is megtalálták, hol lehet ezeket kikapcsolni. A Beállítások menüpontban a Testreszabás opciót, majd a csillagot kell választani és ott kiiktatni a "show account related notifciations occasionally in Start" pipát (mivel a funkció egyelőre nem érhető el mindenki számára, így egyelőre nem tudjuk, hogy pontosan hogyan fog megjelenni magyarul ez az opció). Jó hír viszont, hogy azok a felhasználók, akiknél megjelentek a hirdetések, tudnak visszajelzést küldeni az új megoldásról a Microsoftnak, így van rá esély, hogy esetleg átgondolják ezt a döntést.
Do we really need to stuff OneDrive promos in the user session flyout? Anything for that sweet sweet KPI 😭 pic.twitter.com/ZsQGmkntDS
A cég felhős szolgáltatásának népszerűsítése egyébként kissé megtévesztő, ugyanis valóban nem jelölik, hogy itt reklámról van szó, egyszerűen csak egy "Készíts biztonsági mentést a fájljaidról" felirat jelenik meg, mellette egy narancssárga pöttyel ellátott ikon, ami pont úgy néz ki, mint az új Windows-frissítésre figyelmeztető jelzés.
Ráadásul itt nem áll meg a dolog, egy Florian nevű twitterező például már olyat is látott, hogy a Windows Intézőben jelentek meg hirdetések, amelyek például a Microsoft Editor használatára próbálják rávenni a felhasználókat.
Some people will go mad if Microsoft starts adding ads in explorer. pic.twitter.com/rusnyrYyX2
Az eddigi reakciók egyértelműek: senki sem kér ebből. Ennek fényében érdekes lesz látni, hogy a várhatóan 2024-ben érkező Windows 12-ben hány és milyen "hirdetést" helyeznek majd el.