Az első Chromebookok megjelenésekor még kevesen merték megjósolni, hogy a Google Chromium-alapú operációs rendszerével hajtott olcsó masinák mennyire tudják majd megvetni lábukat a Windows és a macOS által dominált piacon. 10 évvel később azonban a Chromebookok még mindig velünk vannak, tavaly pedig kifejezetten jó évet könyvelhettek el.
Az IDC adatai szerint 2020 volt az első teljes esztendő, amikor a Chrome OS-szel szerelt gépekből világszerte többet adtak el, mint a macOS-t futtató opciókból. A Chromebookok első negyedévben mutatott 5,3%-os piaci részesedése az utolsó negyedévben 14,4%-osra hízott, ám az Apple is örülhet, mivel a Maceknél a Q1-es 5,8%-ról 7,7%-ra nőtt a Q4-es érték.
A Chrome OS menetelése valójában inkább a Microsoft számára lehet aggasztó, a Chromebookok ugyanis az olcsóbb szegmensben versenyeznek, ahol az Apple nem próbál babérokra törni, alternatívaként az iPadet kínálva. Ha az összesítést nézzük, az IDC szerint 2019-hez képest a Windows részesedése 2020-ban 4,9%-kal csökkent 80,5%-ra, míg a Chrome OS-é 4,4%-kal nőtt 10,8%-ra, a macOS-é pedig szintén gyarapodott 0,8%-kal 7.5%-ra.
Az IDC szerint a COVID-19 a világon szinte minden máshoz hasonlóan a Chromebookok iránti kereslet megugrásában is fontos szerepet játszott. A kényszerű home office és a távoktatás ugyanis hatalmas igényt generált az olcsón hozzáférhető, könnyen használható eszközökre, melyek piacán a Chrome OS-szel szerelt masinák eddig is tényezőnek számítottak. Ennek eredményeként 2020-ban négyszer annyi Chromebook talált gazdára, mint 2019-ben.
A tavalyi adatokat elnézve a legérdekesebb kérdés, hogy vajon a pandémia után is kitart-e a Chromebookokat övező fokozott lelkesedés, vagy az emberek inkább visszatérnek a hagyományos megoldásokhoz. A Microsoft mindenesetre felismerte a veszélyt, a válaszuk pedig a várhatóan tavasszal érkező Windows 10X lehet.