Önmagában a floppy lemez említése miatt furcsa lehet ez a hír, hiszen olvasóink egy része már abba a hazai számítástechnikai bumm-ba született bele, ami szélessávú internetet, olcsó DVD-írást és folyadékkristályos kijelzőt jelentett. A 90-es évek egyik meghatározó adathordozójaként számon tartott, különböző méretkategóriákban és tárkapacitással bíró lemezekre sok, jelentős és mind a mai napid kritikus fontosságú rendszer épült, de van az a pont, amikor egyszerűen nem lehet tovább használni az egyébként más területeken totálisan elavult technológiát.
Most épp a német haditengerészet írt ki egy tendert a modernizációs projektje kapcsán kifejezetten abból a célból, hogy a flotta egyes hajóinak vezérléséből száműzhessék a floppykat. Mi sem egyszerűbb ennél, csináljanak egy USB-portot, és mehet a külső NAND-móka. Természetesen elvicceltük a helyzetet, ennél jóval pontosabb és megbízhatóbb megoldásra van szükség.
Modernizáció emulációval
Épp csak annyi bökkenő van, hogy a Brandenburg osztályú F123 fregattok kapcsán felmerült modernizációs projektet úgy kell végrehajtani, hogy a hajót irányító központi rendszer nem változik. Sem a szoftver, sem a hardver nem változik érdemben, a haditechnikában alkalmazott fejlesztési metódusok eleve nem azt célozzák, hogy legyen 10-szer gyorsabb a processzor vagy 2 másodperc alatt bootoljon be a hajó rendszere, miközben még torpedós animációt is lejátszik.
Kötött működés, funkcionalitás és interfészek jellemzik az F123 működését, ezért a floppy-s leváltás tulajdonképpen egy emulációs megoldással történhet meg; avagy egy olyan tárolói formátum, ami a központi rendszerrel elhiteti az eredeti, 90-es években bedrótozott specifikációt. Az adattár fontos elem a működősben, szerves rész a hajó alapvető funkciónak kezelésében, mint pl. a meghajtás vagy az energiatermelés.
A jó hír, hogy számos, adattár emulációra képes eljárás és megoldás létezik a piacon, de persze nem tudni, hogy a német haditengerészet milyen úton indul el a lemezek leváltásában. Annyi biztos, hogy a modernizációs projektre a Saab szerződött le, akik minden bizonnyal megfelelő referenciákkal rendelkeznek a feladathoz.
Egyre többen szabadulnának az elavult rendszerektől
Egy fregatt működtetése azért eléggé speciális, emiatt talán megbocsátható, hogy még csak most indul el a modernizációs kezdeményezés. Legalább belevágtak, és van esély a sikeres projektzárásra. A San Fransiscó-i vasúttársaság viszont inkább a pánik fázisban jár, idén áprilisban ugyanis egy riport épp azt fedte fel, hogy a hálózatot működtető rendszert 20-25 évre tervezték eredetileg, idén pedig már a 26-dik születésnapját ünnepli. A vasúttársaság igazgatója a gyertyafújáskor minden bizonnyal hibamentes működést kívánt, a teljesen floppyra tervezett adatfeldolgozás ugyanis egyre nagyobb rizikót jelent; egy új rendszer kifejlesztése é bevezetése pedig évtizedes léptékű lehet.
A német vasúttársaságnál egy év eleji álláshirdetés alapján nem izgulnak ennyire, ők inkább az emberi tudásban látják a megoldás erejét, és Windows 3.11 rendszerüzemeltetői pozícióra kerestek munkaerőt. A japán közigazgatásban viszont akkora ünnepséget csaptak a floppyk száműzése kapcsán, mint hazánkban az augusztus 20-i ünnepség. A digitalizációért felelős miniszter őszinte örömmel az arcán jelentette be, hogy egészen pontosan 1034 hatósági eljárásnál szüntették meg a floppy-használat kötelezettségét, ezzel lezárva egy évtizedes adatközlési formát. Mindössze egy esetben maradt meg a mágnese adattároláson alapuló lemez: a járművek újrahasznosításával kapcsolatos környezetvédelmi eljárásnál még floppyt kell használni.