Az utóbbi időben nagyon kevés szó esett azokról a belépőszintű kártyákról, amelyek egyébként nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a GeForce technológiák a tömegek számára is elérhetők legyen. A kriptoőrület éveiben többször kerültek rivaldafénybe az akár 2-3 generációval korábbi fejlesztéseket tartalmazó vezérlők, de a hisztéria lecsöngése, illetve az AI-robbanás óta mintha már nem is léteznének.
Pedig még mindig ott vannak a webshopok virtuális polcain, igaz nem olyan széles kínálattal, mint a modernebb utódok. Az átlagfelhasználók, különösen a költséghatékony gépet építők számára fontos alternatívát jelentenek, miközben a használt cikkek piacain nagyon jó állapotú, egykori csúcsmodellekre lehet bukkanni GTX jelzéssel. Lehet, hogy csak nyögvenyelősen megy az Alan Wake 2 futtatása, így is rengeteg játékban hozzák az elvárt élményeket, ráadásul sokan valószínűleg egy GTX-szel szerelt PC-ből szálltak át konzolra, megelégelve a játékipar hardverfejlesztési nyomását.
Lezárul egy történet
Sokaknak a GeForce GTX egyet jelent a csúcsok csúcsával, amiből fokozatosan épült ki a ray-tracing támogatással érkező RTX-ek generációja, a közel 20 éves termékutat nem lehet csak egy legyintéssel lezárni. Szigorúan üzleti szempontból egyébként pont ez fog történni, iparági források szerint az Nvidia leállítja a még futó GTX-lapkák gyártását, a partnergyártók pedig szép lassan kivezetik a 16-os szériát.
A Turing kódnevű lapkára épülő GTX 1650 és 1660 (beleértve ezek különböző kiadásait), valamint a belépőszintre tervezett 1630 helyét vélhetően a 6 GB memóriával megjelent olcsósított RTX 3050 veszi át. Itt azonban szükség lesz majd némi árkorrekcióra, a hetekkel ezelőtt bejelentett újdonság ugyanis jelenleg magasabb árcédulákkal várja az érdeklődőket. A versenytársaknál találni helyettesítő modelleket, de aki a GeForce márka mellett döntött, az Nvidiától vár megoldást a kiüresedő árszegmensre.
Aggodalomra semmi ok, egyrészt a készletek még kitartanak, másrészt a nyári hónapokra várhatóan lejjebb csúszik az RTX 3050 árazása. Ezzel a váltással elsősorban a DLSS-technológia nyerhet, mind gyártói, mind pedig felhasználói oldalról, használatával a nyers GPU-teljesítményen túli játéksebességek érhetők el, ráadásul a Microsoft az operációs rendszer szintjén kívánja kezelni a képfelskálázási eljárásokat.
A GTX-korszak a kelleténél picit csendesebben, de méltósággal zárul le, aki ott volt már a tűz közelében a 7800 GTX idejében, pontosan tudja, milyen hosszú ez a történet. Számos remek kártya, egyedi túlhajtott verziók, integrált fizikai gyorsítás, 3D-szemüvegek támogatása; régi szép idők. A jövő azonban már itt van, egyre több pletyka kering az RTX 50-es családról, az év második felében várhatóan újabb sebességrekordokkal szembesülhetünk; pénz és fogyasztás nem számít alapon.