Az utóbbi években az Apple megszakította az együttműködést az Intellel, és 2020 óta a saját fejlesztésű, ARM-architektúrára épülő M-szériás processzorait építi a számítógépeibe, amelyek szédületes sebességet és sokkal jobb energiahatékonyságot kínálnak a hagyományos x86-os rendszereknél.
A windowsos térfélen eközben ugyan még mindig nem terjedtek el igazán az ARM-re épülő megoldások, az ősszel bejelentett Qualcomm Snapdragon X Elite viszont változtathat a helyzeten, és még a játékokról sem kell lemondanunk vele.
A gyártó ugyanis a héten zajló Game Developers Conference apropóján közölte, hogy az X Elite platformmal szerelt laptopok akár portolás nélkül is képesek lesznek futtatni az x86/x64-es játékokat, így nem kell attól félni, hogy a rendszerre való átnyergelés a gaming feladásával jár. Az új processzor ezt egy emulációs eljárással éri el, amely a Qualcomm ígérete szerint a natív futtatáshoz közeli teljesítményt nyújt majd, de a fejlesztők akár úgy is dönthetnek, hogy natív kiadást készítenek a játékaikhoz.
A Qualcomm a Steam legnépszerűbb játékain tesztelte az emulálást, melynek tapasztalatai alapján magabiztos abban, hogy a legtöbb címmel működni fog a funkció, a stúdióknak pedig ehhez semmiféle változtatást nem kell majd végrehajtaniuk a kódokban. A megoldás ráadásul a DX12-es, DX11-es, Vulkan, OpenCL, Open GL és DX9 címeket is támogatni fogja, tehát a régebbi játékokkal is megbirkózik majd.
A kérdés már csak az, hogy mit tud majd a gyakorlatban a Snapdragon X Elite platform, a Qualcomm szerint ugyanis csak a nyáron jönnek az első ilyen laptopok, illetve a The Verge értesülései alapján májusban a Microsoft is bejelenthet egy-egy variánst a Surface Pro 10-hez és a Surface Laptop 6-hoz, amelyek már az új ARM chipre épülnek.
A Qualcomm mindenesetre az X Elite tavalyi beharangozásakor azt ígérte, hogy a 4 nm-es eljárással készülő erőforrás az Intel i7 és az Apple M2 processzorokat is le fogja pipálni, ami valóban erős kezdés lenne az új hardvertől.