Hirdetés

Magyarázó: pontosan mi is az a teraflop és mennyire fontos?



|

Egyre divatosabb manapság processzorok órajelei helyett teraflopokkal dobálózni, ha egy PC vagy konzol teljesítményét nézzük. De tulajdonképpen mit is jelent, és tényleg ez az igazán mérvadó jellemző?

Hirdetés

A PC-s felhasználók általában úgy kezdik "bizonyos szerveik összeméregetését", hogy külön-külön elsorolják a főbb alkatrészek tulajdonságait, kezdve a processzor típusával és órajelével. Ebből valóban nagyjából képet lehet kapni arról, milyen teljesítményű a gép, de mostanában egyre gyakrabban helyettesíti mindezt egy szám, a teraflop érték. Legújabban a két idén érkező játékkonzol, a PlayStation 5 és az Xbox Series X kapcsán dobálóznak ezzel gyártók és rajongók egyaránt - pedig sokan közülük nem is tudják, mit is takar ez a mutató, és fontos-e egyáltalán annyira, mint amennyire hangosan licitálnak vele.

Hirdetés

Szóval mi az a teraflop?

Előre szólunk, ez a leírás nem Neumann-szintű magyarázat, hanem pont azoknak igyekszünk megvilágítani a dolgot, akik csak mezei felhasználóként nézik ezt az értéket, de nem tudnak sok mindent kezdeni vele. Nos, gondoljunk úgy rá, mint a grafikus vezérlő számára kifejlesztett matekvizsgára (érettségi környékén úgyis aktuális). A FLOP betűszó a "floating-point operation", avagy lebegőpontos számítás rövidítése, amely gyakorlatilag bármilyen, tizedesjegyekkel ellátott számokon alapuló matematikai műveletet jelent. Az ilyen lebegőpontos számítások jóval bonyolultabbak, mint amelyek csak tizedesjegy nélküli egész számokat használnak változóként.

A FLOPS a fenti sémán alapuló teljesítmény-jelző: FLOP per Second, tehát az egy másodpercenként elvégzett lebegőpontos műveletek száma. Tehát tulajdonképpen arról van szó, hogy így jelezzük, milyen gyorsan tud a számítógépek világára jellemző műveleteket elvégezni egy grafikus vezérlő. Amikor azt mondjuk, hogy az Xbox Series X-ben egy 12 teraflopos GPU dolgozik, az azt jelenti, hogy a konzol grafikus egysége másodpercenként 12 billió lebegőpontos műveletet képes végrehajtani.

Szuper, de ez tényleg olyan fontos jellemző?

Valamilyen szinten igen, hiszen megállapítható vele az erősen grafikai jellegű munkára kihegyezett gépek nyers ereje, valamint egy adott gyártó egymás után következő modelljeinek fejlődése. Például az eredeti Xbox One GPU-ja 1,31 teraflopot tudott, a One X-é 6-ot, innen jutottunk el a 12-ig, amiből láthatjuk, hogy szép ütemben nő a Microsoft konzolok izomzata. Ha nagyjából már hozzászoktunk, mire képes egy jelenlegi generációs Xbox, akkor megnézzük a teraflop-érték duplázását és alapszinten fogalmunk lehet arról, hogy az év végére várt új konzol mennyivel gyorsabb lesz.

És akkor ez alapján kiderül, jobb-e az új Xbox mint az új PS?

Háttööööö. Tulajdonképpen igen is, meg nem is. Mert ha csak a számokat nézzük, az Xbox Series X 12 teraflopos értéke mellett kevesebb a PlayStation 5-tel kapcsolatban ígért 10,28. De azért ne ítéljünk ennyire egyszerűen, mert ez olyan lenne, mint két autót kizárólag az alapján összehasonlítani, hány lóerős a motorjuk.

Tény, hogy amikor a PS4 annak idején 1,84 teraflopos GPU-val debütált az Xbox One 1,34-ével szemben, a játékok egy része valóban jobb értékekkel futkározott a Sony konzolján (az Assassin's Creed 4: Black Flag például PS-en 1080p-ben futott, ellentétben az Xbox 1600x900-as felbontásával). Az idei új konzolok között azonban kisebb lesz a TFLOPS különbség: az előző generációnál ez 29 százalék volt a PS4 javára, most pedig 15 százalékkal vezet majd az Xbox Series X.

De itt jön megint az autós párhuzam: hiába van egy kocsiban erősebb motor, ha mondjuk nehezebb a karosszéria, lustább a váltó, vagy gyenge a futómű. A PlayStation 5-ben például az eddigi információk szerint gyorsabb tárhely-megoldás lesz, amit arra terveztek, hogy egy játék futtatása közben ne kelljen töltőképernyőket nézegetni, vagy felesleges átvezetőkön dekkolni, miközben egy újabb pályarészletet épít fel a gép. Ez pedig máris csökkenti a grafikai alrendszer terhelését. Az Xbox Series X-ben található SSD-ről másodpercenként 2,4GB nyers és 4,8GB tömörített adat olvasható, míg a PS5 esetében ugyanezek az értékek 5,5GB és akár 9GB, szóval mondhatjuk, hogy a Sony konzoljában kétszer olyan gyors lesz a tárhely.

Összességében tehát igen, a TFLOPS egy fontos mérőszám, de nem jellemzi teljes egészében a rendszer képességeit. Lehet tehát vele dobálózni az érkező konzolokkal kapcsolatban is, de a végső értékelést akkor is az adja majd, milyen teljesítményt nyújtanak a gépek összességében, amikor a legújabb játékok izzasztják meg őket.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.