Több mint két évvel a rajtja után magabiztosan kijelenthetjük, hogy a továbbra is 30% alatti piaci részesedéssel bíró Windows 11 nem lesz közönségkedvenc, ami különösen a játékosok esetében igaz, mivel a Steam áruház hardveres felmérése alapján az utóbbi hónapokban még piaci részesedést is vesztett a Microsoft aktuális operációs rendszere a Windows 10 javára.
Az elégedetlen gamerek tehát inkább az előző generációs Windowst díjazzák, de meglehet, hogy akár a Linuxon is érdemes lenne elgondolkodniuk.
A német ComputerBase különböző játékok alatt mérte össze a Windows 11 és három Linux-disztribúció teljesítményét, a Valve által kifejlesztett Proton kompatibilitási rétegen eresztve át őket. Az eredményt a Tom's Hardware szemlézte, amely alapján még ha nem is nagy különbséggel, de végül mindhárom disztró lepipálta a Microsoft platformját.
A szóban forgó rendszerek a Steam OS által is használt Arch Linux, valamint a Pop!_OS és a Nobara OS voltak, amelyeket egy Ryzen 7 5800X processzorral és Radeon RX 6700-as videokártyával szerelt PC-n futtattak meg. A benchmarkra kiszemelt játékok között a Cyberpunk 2077-et, a Starfieldet, a Ratchet & Clank: Rift Apartet, a Forspokent és a The Talos Principle II-t találjuk.
A legjobb eredményt a Nobara OS hozta másodpercenként átlag 100 képkockát produkálva a tesztek során, míg a második helyen a 99 fps-sel dolgozó Arch Linuxot, a harmadikon pedig a Pop!_OS-t találjuk 95 fps-sel. Szegény Windows 11-nek nem kellett volna sok a dobogóhoz: a Microsoft operációs rendszere átlag 94 fps-t produkált a benchmarkon. Játékokra bontva a Cyberpunk 2077, a Forspoken és a The Talos Principle II esetében a Nobara OS produkálta a legjobb teljesítményt, a Starfieldben viszont az Arch Linux vitte a prímet. A Windows 11 ezzel szemben csak a Rachet & Clankben tudta lepipálni a nyílt forráskódú riválisait.
A teszt eredményei tanúsítják, hogy nagy utat tett meg a Linux gaming, és persze azt is, hogy a Valve kiváló munkát végzett a Steam Decken is dolgozó Proton kompatibilitási réteggel.