A TikTokhoz, a Facebookhoz vagy az Instagramhoz hasonló közösségi oldalak rendszeresen célkeresztbe kerülnek, amiért rengeteg adatot gyűjtenek a felhasználóikról, a mobiljátékok esetében viszont jóval kevesebbszer vetődik fel ez az aggodalom, pedig bizony ezek is éhesek az információkra, és több milliárd ember hódol nekik.
Erre mutat rá a Surfshark aktuális kutatása is, amely a legtöbb adatot gyűjtő telefonos címek nyomába eredt, egy kifejezetten rossz hírt is hozva a magyar felhasználók számára.
A holland központú VPN-szolgáltató ugyanis összeállította azon országok listáját, melyek játékosai a legtöbb időt áldozzák a nagy mennyiségű információt felszippantó játékokra, Magyarország pedig a negyedik helyre került a sorban Kanada, Németország és Ausztrália mögött. A gyakorlatban ezt azt jelenti, hogy hazánk 37,1 pontos "adatéhség-pontszámot" ért el, míg a globális átlag 33,33.
A Surfshark ezen túlmenően a legtöbb adatot begyűjtő játékok lajstromát is megmutatta, rajta olyan népszerű tételekkel, mint az 8 Ball Pool, a Gardenscapes vagy a Roblox.
- 8 Ball Pool™
- Subway Surfers
- Gardenscapes
- Egg party (蛋仔派对)
- Parking Jam 3D
- Roblox
- Chess - Play & Learn
- Game for Peace (和平精英)
- Royal Match
- Survivor!.io
A kutatáshoz 60 ország 50 legnépszerűbb mobilos játékát vizsgálták meg, a fejlesztők által biztosított tájékoztatásra alapozva arról, hogy az adott címek milyen típusú adatokat gyűjtenek. További fontos részlet, hogy a Surfshark csak az App Store kínálatát fésülte át, tehát a több felhasználóval bíró Google Play Áruház statisztikái nincsenek benne az összesítésben.
Ha csupán a magyar App Store-t nézzük, az 50 legnépszerűbb címből itt a nagy sikerű Call of Duty Mobile, a Candy Crush Saga és a nemzetközi éllovas 8 Ball Pool tekinthetők a legrosszabbnak adatvédelmi szempontból, mivel rengeteg információhoz kérnek hozzáférést a médiatartalmaktól a kontaktjainkon át a tartózkodási helyünkig.
Az Among Us játékosainak viszont jó hír, hogy a felmérés alapján ez az app különösen kevés adatot gyűjt, valamint a Block Blast Adventure Master és a Mighty Party is jól szerepeltek a próbán. A jelentés apropóján a Surfshark emlékeztet, hogy az embereknek jobban oda kellene figyelniük, hogy milyen hozzáféréseket igénylő játékokat telepítenek, mivel a szórakoztatásba csomagolt szimatolás során begyűjtött információkat többnyire harmadik feleknek is továbbadják a fejlesztők, vagyis lehetetlen megmondani, hogy végül kinek a kezében kötnek ki.