Az utóbbi hónapokban számos cikk és egy német tanulmány is foglalkozott azzal a témával, hogy valami nincs rendben a Google-lel, melynek találatait sok esetben látványosan ellepték a keresőmotorra optimalizált, ám cseppet sem hasznos weboldalak, így manapság jóval nehezebb értékes információkhoz jutni, mint a vérprofivá váló SEO (keresőoptimalizálás) kora előtt.
A már-már messiásként kezelt mesterséges intelligencia azonban bizonyos szempontból erre is megoldást nyújthat, a Google ugyanis ezt a technológiát is beveti a találatok felturbózására; a projekt pedig most újabb mérföldkőhöz érkezett.
A vállalat még tavaly mutatta be az AI-ra épülő Generatív Keresési Élményt (Search Generative Experience - SGE), amely a Google saját szöveggenerátorával létrehozott információkkal egészíti ki a találatokat, most pedig már azoknál a felhasználóknál is megjelent a funkció, akik nem is iratkoztak fel az SGE kipróbálására.
A Search Engine Land beszámolója szerint ugyanis a Google a normál keresőben is tesztelni kezdte a mesterséges intelligenciás összefoglalókat, első körben csak az Egyesült Államokban, egy szűk csoporttal. Az új funkcióval bizonyos összetettebb kérdések megválaszolásához a mesterséges intelligencia több weboldalról is információkat gyűjt, amelyekről egy könnyen áttekinthető összefoglalást tűz ki a találati lista tetejére. Így a felhasználók megúszhatják a webhelyeken átívelő kutakodást, miközben releváns tájékoztatást kapnak az őket érdeklő témákban.
A megoldás tehát hasonló a normál Google-ön belül elérhető tartalomkiemeléshez, amikor a kereső közvetlenül a találati lista tetején tüntet fel egy kimásolt részt a legjobbnak ítélt weboldalról, az SGE-ben viszont több forrásból dolgozik a rendszer, majd a mesterséges intelligencia gyúrja össze a kész szöveget.
Azt egyelőre rejtély, hogy mikor válhat szélesebb körben is elérhetővé a funkció, de már most felvetődik a kérdés, hogy miként hat ez majd a weboldalak forgalmára. Ha ugyanis a Google AI-ja már a találati listán összefoglalja az érdemi információkat, jelentősen csökkenhet a látogatók száma a forrásként szolgáló webhelyeken, bevételkiesést okozva az üzemeltetőknek.