A nagyvállalatok mindent megtesznek annak érdekében, hogy kiderítsék, mire keresnek rá potenciális ügyfeleik böngészés során. Az így szerzett információk birtokában minden egyes internetfelhasználót célzott hirdetésekkel bombázhatnak, és ösztönözhetnek a vásárlásra. Ez a taktika azonban csak korlátozottan működik, hiszen az emberek nem minden esetben keresnek rá arra, amit meg szeretnének vásárolni.
Régóta kering a legenda, miszerint okoseszközeink lehallgatnak minket. Bár az ezzel kapcsolatos esetekre irányuló magyarázat eddig többnyire a széles körű adatgyűjtésben volt keresendő, most úgy tűnik, hogy egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy valósággá váljon a közvetlen lehallgatás.
A médiaóriás Cox Media Group (CMG) marketingesei nemrégiben részletesen ismertették az úgynevezett "Active Listening" szolgáltatásuk ötletét, ami éppoly félelmetes, mint amilyennek hangzik. A "technológia" alapvetően az okoseszközökbe épített mikrofonokat használná a felhasználók lehallgatására, majd az így szerzett információkon alapuló célzott reklámozásra.
"Mit jelentene az Ön vállalkozása számára, ha olyan potenciális ügyfeleket tudna megcélozni, akik a mindennapi beszélgetéseik során aktívan társalognak arról, hogy szükségük van az Ön termékeire, szolgáltatásaira?"
- olvasható a CMG értékesítési ajánlatának elején.
Az internetfelhasználók nagy többsége már hosszú ideje azt feltételezi, hogy az olyan techóriások, mint például a Google, a Microsoft, az Amazon és a Meta lehallgatják őket. A 404 Media már tavaly decemberben megerősítette, hogy mind a négy említett technológiai vállalat partneri kapcsolatban állt a CMG-vel, ami a közvetlen lehallgatást népszerűsítette.
A Mashable nemrégiben megkereste az érintett nagyvállalatokat, amelyek mindegyike megszólalt az esettel kapcsolatban. A Meta, az Amazon, a Google és a Microsoft egyaránt tagadta, hogy együttműködtek volna a CMG-vel a hirdetések még pontosabb célzása érdekében.
"A Meta nem használja a telefonok mikrofonjait hirdetésekhez, és ezt már évek óta nyilvánosan közöljük. Megkeressük a CMG-t, hogy tisztázzák, programjuk nem a Meta adataira épül."
- fogalmazott nyilatkozatában a Meta szóvivője.
Az illetékes hozzátette, megvizsgálják, hogy a CMG megsértette-e a Facebook általános szerződési feltételeit, és ha szükséges, jogi lépéseket tesznek. A szóvivő egy 2016-os bejegyzésre is felhívta a figyelmet, melyben a Meta tisztázta: nem használja a felhasználók telefonjainak mikrofonjait reklámozási célokra.
Az Amazon a következő választ adta:
"Az Amazon Ads soha nem dolgozott együtt a CMG-vel ezen a programon, és nem is tervezi ezt."
A Google képviselője úgy fogalmazott:
"Minden hirdetőnek be kell tartania az összes vonatkozó törvényt és rendeletet, valamint a Google Ads irányelveit, és ha olyan hirdetéseket vagy hirdetőket azonosítunk, amelyek megsértik ezeket az irányelveket, megtesszük a megfelelő lépéseket."
Végül, de nem utolsósorban a Microsoft is előállt saját nyilatkozatával:
"Vizsgáljuk az esetet, és az irányelveinkkel összhangban megtesszük a szükséges lépéseket."
Bár az érintett vállalatok tagadják a lehallgatással kapcsolatos vádakat, az okoseszközöket érintő adatvédelmi aggályok továbbra is fennállnak a fogyasztók körében. A hirdetők már most is szinte mindent tudnak rólunk, a mesterséges intelligenciát kihasználva pedig a közeljövőben sokkal személyesebb, célzottabb hirdetésekkel bombázhatnak minket - lehallgatás nélkül is.