A felhasználók online mozgását követő sütik már a 90-es évek óta jelen vannak az interneten, az utóbbi évek adatvédelmi botrányai viszont egyre kínosabbá és zavaróbbá tették a technológiát, így még a célzott hirdetésekből élő Google is kénytelen volt átgondolni a stratégiáját.
Így született meg a Chrome böngészőbe érkező Privacy Sandbox rendszer, amellyel a keresőóriás letiltja a harmadik felektől származó sütik támogatását, és saját hatáskörben, anonim módon kategorizálja a potenciális vásárlókat a reklámok célzásához. A Google előre beharangozta, hogy az idei év során, fokozatosan fogja aktiválni az eljárást, most pedig meg is történt az első nagy lépés.
A Gizmodo beszámolója szerint ugyanis a cég szép csendben aktiválta a Privacy Sandboxot a Chrome-felhasználók egy százalékánál, ami első hallásra ugyan nem tűnhet soknak, ám a magasan piacvezető böngésző esetében nagyjából 30 millió embert jelent. Arra vonatkozóan nincs információnk, hogy mi alapján választották ki az érintetteket, de észre lehet venni, ha belekerültünk a szórásba.
A Google ugyanis mindenekelőtt egy felugró ablakban figyelmezteti a népet, valamint a webcímek beírására szolgáló sávban is feltűnik egy szem-ikon, ami az aktív követés elleni védelmet jelzi. Amennyiben a Privacy Sandbox bezavar az éppen meglátogatott weboldal működésébe, erre a logóra kattintva kilőhetjük a megoldást. Mindezeken túl pedig a Beállítások > Adatvédelem és biztonság almenüben is új opciók bukkantak fel az érintetteknél.
Fontos megismételni, hogy a Google megoldása nem vet véget magának a követésnek, pusztán olyan módon oldja meg a dolgot, ami a keresőóriás szerint nagyobb védelmet és több kontrollt biztosít az adataink kapcsán, mint a bárki által terjeszthető hagyományos sütik. Aki viszont ennél is tovább menne, annak az olyan alternatív böngészők (pl. Firefox, DuckDuckGo) között érdemes válogatnia, amelyek a Chrome-mal ellentétben már régóta blokkolják a harmadik felek sütijeit, és nem is helyettesítik őket semmivel.