Nem kell sokat visszamenni az időben ahhoz, hogy a CES-t a szórakoztatóelektronika fellegváraként lássuk (10 év bőven elég ehhez), ma viszont már nemcsak a tévékről szól a Las Vegas-is rendezvény, hanem lényegében bármiről, amiben egy csepp elektronika is van. Vagy akár még arról is, amiben nincs: idén például a nyugodt alvást segítő, és a horkolást csökkentő orrtapaszt is láttunk, amiről nem igazán tudtuk eldönteni, hogy mi keresnivalója volt a CES-en. Idén a várakozásoknak megfelelően minden téren a mesterséges intelligencia került előtérbe: AI a tévében, AI a hangszóróban, AI a hűtőben, AI a videokártyában, AI a felhők felett - merthogy az amerikai Delta légitársaság is nagyszabású rendezvényt tartott, hogy bemutassa, milyen módon fogja a mesterséges intelligencia növelni a felhasználói élményt utasai számára repülés előtt és repülés közben.
Az AI és a szórakoztatóelektronika
Noha túlzás lenne azt állítani, hogy a tévék teljesen eltűntek a CES-ről, sokat elmond, hogy a két legnagyobb gyártó, a Samsung és az LG szinte teljesen száműzte a tévéket a standjaikról. Nem is csoda, hiszen ezúttal egyik dél-koreai cég sem a konkrét termékekre fókuszált, hanem arra, hogy a mesterséges intelligencia hogyan fogja átalakítani az életünket. A Samsung és az LG is arra készül, hogy a hagyományos keretek közül kilépve "átvegye az uralmat" az életünk felett. Ugye ismerős a filmekből az a jelenet, amikor a főhős simán csak beszélget a lakásban az AI-val? Elég csak kimondania, hogy mit szeretne, és máris folyamatban a dolgok: készül a reggeli kávé, elindul a halk zene, közben a "rendszer" azt is nézi, hogy nem stresszelsz-e, este pedig, amikor mész hazafelé, elindul a lakás felkészítése arra, hogy minden tökéletes állapotban fogadjon. Fűt (vagy hűt) a klíma, pörög a mosógép és így tovább.
És az is megvan a filmekből, amikor valami hasonló az autóban történik? Nos, ha ezen a két gyártón múlik, akkor hamarosan mindez már nemcsak fikció lesz, hanem valósággá is válik: a koncepció megvan, a szándék megvan, a technológia megvan. Az időzítés sem igazán kérdéses, legfeljebb csak az, hogy mikor jutunk el olyan szintre, amikor nem úri hóbortról, hanem bárki számára elérhető megoldásokról beszélhetünk. (Persze kérdéses még a fogadtatás felhasználói oldalról, de amint az Apple is becsatlakozik, ezzel valószínűleg nem lesz gond.)
Ha elsősorban a kütyük iránt rajongsz, akkor az LG-nél az átlátszó OLED-tévé, a Samsungnál pedig a papíron akár 4000 nites QD-OLED az, ami felkelthette a figyelmedet. Előbbi már régóta létező technológia, mostanra viszont sikerült egy olyan szintre eljutni vele, hogy nemcsak kirakatban, hirdetési célra, hanem lakásban, tévézésre is tökéletesen használható. A fényerő növelése persze borítékolható volt, itt igazán csak a mérték volt kérdéses. A Samsung 4000 nitet, az LG 3700 nitet ígér, de csak az abszolút prémium, ebből adódóan méregdrága modellek esetében.
Ne feledkezzünk meg viszont a kínai gyártókról sem, elsősorban a TCL-ről és a Hisensre-ről, akik szépen csendben átvették a terepet: már nemcsak mennyiségben és minőségben tudják felvenni a harcot a nagyokkal, hanem technológiai fejlesztések terén is. A TCL például sikeresen elindította az OLED-panelek nyomtatási technológiáját - ha ezt esetleg nem érzed nagy fegyverténynek, akkor gondolj arra, hogy az LG mióta kísérletezik ezzel a dologgal, mégsem jutott vele még semmire. A TCL OLED-panelje minden szempontból jó paraméterekkel rendelkezik: 4K-felbontást, remek betekintési szögeket és 400 nites fényerőt kínál. Viszont egyelőre csak 27 colos méretben, és relatív kis tételben készül, ezért is szánja a gyártó jelenleg még csak orvosi termékekbe. A TCL ezenkívül a komplett 2025-ös TV felhozatalt elhozta a CES-re, amiből kiderült, hogy a QD-MiniLED technológia kerül a fókuszba - erre építve ráadásul nemcsak a ma már kicsinek számító 55 colos méretben vehetsz majd tévét, hanem akár 98 colos méretben is. Sőt, a TCL egy valódi LED-tévét is bemutatott: a 163 colos óriás 24,88 millió apró fényforrást tartalmaz, minden egyes képponthoz egy RGB LED-együttes tartozik.
A Hisense sem maradt adós a technológiai újdonságokkal: ez a vállalat a local dimminget fejlesztette tovább úgy, hogy a normál háttérvilágítást RGB-s verzióra cserélte. Ezáltal nemcsak a színtér növelhető, hanem pontosabban vezérelhető a fényerő is a zónákban - ez a technológia pedig akár 116 és 163 colos méretben is opció lesz.
AI mindenhol
A mesterséges intelligencia olyan mértékben kezd rátelepedni az életünkre, hogy a prémium kategóriában lassan már fehéráru sem lesz elérhető nélküle. Az LG mikrohullámú sütőt, a Panasonic hűtőszekrényt villantott AI-val, az egészségügyi termékeket gyártó Withingsnél pedig egy tükörbe költözött be a mesterséges intelligencia (is). Nagyon látszik, hogy azok a gyártók, amelyek a tech világban is jártasak, előnybe kerülhetnek; részben azért, mert már most rendelkezésükre áll a mesterséges intelligencia, részben pedig azért, mert sokkal nagyobb a tapasztalatuk.
AI és hardverek
Idén nem volt hiány hardverekből sem, ami nem kis részben annak is köszönhető, hogy az NVIDIA, az Intel és az AMD egyaránt újdonságokkal készült a Las Vegas-i kiállításra. Hogy a három cég közül melyikük bejelentése szólt a legnagyobbat? Szerintünk nem kérdés, hogy az NVIDIA új videokártyái tartottak számot a legnagyobb érdeklődésre, már csak azért is, mert ha valós, amit a cég állít, akkor végre megint lesz megfizethető, nagy teljesítményű videokártya: az RTX 5070 550 dolláros ára azzal, hogy RTX 4090-es teljesítményt kapunk fele akkora fogyasztás mellett, több mint ígéretes!
Persze ne írjuk le az Intelt és az AMD-t sem - elvégre bemutatkoztak azok a processzorok, amik az x64 alapú AI PC-ket hajthatják meg. Az új GPU-kra és CPU-kra való tekintettel rengeteg új termék mutatkozott be ASUS, Dell, Lenovo, vagy éppen Acer köntösben. De a termékfejlesztés sem állt meg a mesterséges intelligenciánál: a Lenovo felcsavarható OLED-kijelzővel olyan notebookot is prezentált, aminek 14 colos kijelzője igény esetén 16,4 colosra növelhető. És ez nem egy koncepciótermék, hanem egy olyan notebook, amit hamarosan meg is lehet majd vásárolni. Igaz, 3500 dolláros ára alapján túl sok várhatóan nem fogy majd belőle.