Habár a hús-vér sajtómunkásokat leváltó szöveggenerátorok csak a ChatGPT megjelenését követően kezdtek igazán divatba jönni, a Microsoft már jóval a nagy nyelvi modellek térhódítása előtt, 2020-ban bejelentette, hogy részben algoritmusokra cseréli az MSN.com-on és a Microsoft Newsnál alkalmazott újságírókat.
Az új rendszer működése nem teljesen tiszta, de a redmondiak leírása alapján a tartalmakat legalább részben gépi úton állítják elő, közzététel előtt pedig emberi munkaerő is felülvizsgálja őket. Legalábbis akkor, amikor ez tényleg megtörténik, most ugyanis egy óriásit bakizott a vállalat.
Elsőként egy X-felhasználó, Paris Marx hívta fel a figyelmet arra az MSN.com-on publikált utazási ajánlóra, amely Ottawa 3. legérdekesebb látványosságaként ajánlotta a helyi élelmiszerbankot, vagyis egy olyan intézményt, ahol mélyszegénységben élő rászorulóknak osztanak ételt. Ha pedig ez önmagában nem lenne elég kínos, a kafkai szövegben még az is szerepelt, hogy érdemes éhgyomorral érkeznünk.
Microsoft is really hitting it out of the park with its AI-generated travel stories! If you visit Ottawa, it highly recommends the Ottawa Food Bank and provides a great tip for tourists: “Consider going into it on an empty stomach.” https://t.co/7bvGemDad2
— Paris Marx (@parismarx) August 17, 2023
A fenti poszt megjelenését követően a Microsoft sietve eltávolította a cikket, a The Verge érdeklődésére pedig úgy nyilatkozott a vállalat, hogy nem a gépi technológia hibája, hanem emberi mulasztás okozta a történteket.
"Ebben az esetben a tartalom algoritmikus technológiák és emberi felülvizsgálat kombinációjával jött létre, nem pedig egy nagy nyelvi modell vagy mesterséges intelligenciás rendszer segítségével. Dolgozunk rajta, hogy a jövőben ne kerülhessenek ki ilyen típusú tartalmak."
- siettek leszögezni a redmondiak, hogy nem a manapság oly trendi nagy nyelvi modellek mulasztásáról van szó. A Microsoft szempontjából ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a cég több mint 10 milliárd dollárt fektetett a ChatGPT-t fejlesztő OpenAI-ban, hogy a lehető legtöbb szolgáltatásába építhesse be a szöveggenerátort hajtó GPT nyelvi modellt. A vállalat tehát most valószínűleg szeretné elkerülni, hogy a nagyközönség hasonló mellényúlásokkal azonosítsa az aktuális üdvöskét.
Azt ugyanakkor nem részletezte a közlemény, hogy amennyiben nem a GPT valamely változata, akkor milyen "algoritmikus technológiák" felelősek az élelmiszerbank turistalátványosságként történő népszerűsítéséért.