A Google elsősorban hirdetési cég, ezért a legtöbb szolgáltatását teljesen ingyenesen vehetjük igénybe a keresőtől a Gmailen át a Térképekig, amiért cserébe a vállalat mindenféle célzott hirdetést mutogat nekünk, hatalmas bevételekre téve szert az azokért fizető partnerek részéről.
A jelek szerint azonban a mesterséges intelligencia kapcsán már nem biztos, hogy mindent megkapunk majd az adatainkért, a Google és az anyacég Alphabet vezérigazgatója, Sundar Pichai ugyanis nemrég arra utalt, hogy bizonyos szolgáltatások esetében akár az előfizetős modell bevezetése is szóba jöhet.
Mint ismert, a Microsofttal versengve a Google is hatalmas összegeket fektet az AI-forradalomba, melynek középpontjában az úgynevezett Search Generative Experience (SGE), vagyis a mesterséges intelligenciás képességekkel felturbózott keresés áll. A saját fejlesztésű generatív modellekkel hajtott platform ugyan még csak tesztüzemmódban fut, de a vállalat nagy reményeket fűz hozzá, ahogy a ChatGPT/Bing Chat-rivális Bard chatbothoz is.
A cég legutóbbi pénzügyi konferenciáján ezek kapcsán tették fel a kérdést Pichainak, hogy milyen előjeleket látnak az MI-alapú megoldásokba fektetett pénz megtérülésére. A CEO először azzal felelt, hogy "elég elégedettek" az SGE-re adott felhasználói reakciókkal, amit egyre több ember számára tesznek elérhetővé. Ezt követően pedig rátért a jövőbeli bevételi forrásokra:
"Idővel újabb utak adódnak majd, ahogy az YouTube esetében is történt. Úgy gondolom, hogy az AI-n végzett munka kapcsán az előfizetési modellek is egy lehetséges útnak számítanak."
- mondta a vezérigazgató a Business Insider beszámolója szerint, egyértelművé téve, hogy akár a YouTube Premiumra hajazó előfizetős csomagokkal is számolhatunk a mesterséges intelligenciás szolgáltatások kapcsán. Hogy ezek milyen előnyöket tartogathatnak, azt nehéz megmondani, de a rivális OpenAI például gyorsabb válaszokat és a legfrissebb funkciókhoz való azonnali hozzáférést kínál havi 20 dollárért mért ChatGPT Plus-tagság keretében.
Annyi ugyanakkor bizonyos, hogy a vállalatnak nem ez lenne az első tánca az előfizetős megoldásokkal, hiszen a YouTube Premium mellett az extra Google Drive-tárhelyért és a Workspace irodai programcsomagért is pénzt kér a keresőóriás, ahogy korábban a Stadiával is megpróbálta ezt, ám annak csúnya vége lett.