A közösségi médiát érintő robbanások és innovációk elsősorban az Egyesült Államokból és Kínából érkeztek az elmúlt években. Ha már úttörőként nem tud trendeket kialakítani az Európai Unió, megpróbál áthelyezkedni a másik oldalra, és visszafogni a megavállalatok féktelen terjeszkedését a digitális térben.
Olyan korlátozások ezek, amelyekre gyakran valóban nagy szükség van, és mivel hatalmas, durván 500 milliós piacról beszélünk, a nagyvállalatok is kénytelenek alkalmazkodni. Ezeknek a törekvéseknek köszönhető, hogy az új iPhone-okba már USB-C csatlakozó került, vagy hogy a Messengert már Facebook fiók nélkül is lehet használni az Unió területén .
Az évek óta finomított új szabályozás március 7-én 23:59-kor lépett hivatalosan is életbe. A Digital Markets Act (DMA), vagyis az Európai Unió digitális piacokat szabályzó törvénye jelenleg 6 nagyvállalatot szabályoz, amelyek alapszolgáltatásokat nyújtanak (mint a böngészők, keresőmotorok, webböngészők), és megfelelnek bizonyos kritériumoknak: havi több mint 45 millió felhasználóval, vagy legalább 10 ezer üzleti profillal rendelkeznek, illetve 75 milliárd eurós a piaci értékük. Ezek a szolgáltatók kiemelt, úgynevezett kapuőr státuszt kaptak.
Ezek alapján az alábbi platformokat vonták most korlátozás alá:
- böngészők: Chrome, Safari
- keresőmotorok: Google Search
- közösségi felületek: LinkedIn, TikTok, Facebook, Instagram
- üzenetküldők: WhatsApp, Messenger
- közvetítők: Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, Apple App Store, Meta Marketplace
- videómegosztó: YouTube
- hirdetési szolgáltatás: Google, Amazon, Meta
- operációs rendszerek: Android, iOS, Windows.
Azonban már most felmerült, hogy a Booking és az X is bekerülhet a kalapba a feltételek szerint, a Bizottságnak 45 napja van ezzel kapcsolatban döntést hozni. Az iMessage-et viszont sikerült körön kívül tartania az Apple-nek
Milyen változásokat jelent ez a gyakorlatban?
Az Apple kénytelen az iOS zárt rendszerét tovább nyitni: a szabályozás kötelezi őket, hogy az App Store mellett más alkalmazásboltokat is engedjenek be, ahogy az Apple Pay mellett fizetési alternatívákat is biztosítaniuk kell.
A Google kénytelen lesz az Androidos készülékek beállítása során felkínálni a szabad választást a felhasználóknak, hogy a Google vagy egy másik keresőmotor szimpatikusabb-e a számukra, ahogy az alternatív számlázásra is lehetőséget kell adniuk a Play Store-ban.
A Meta a platformok már említett szétszakításával állt be a sorba, így a Messenger használatához már nem kötelező a Facebook-fiók.
A DMA mellett életbe lépett a Digital Services Act is. Ha minden jól megy, ennek köszönhetően nemcsak az adataink lesznek biztonságban a célzott hirdetések blokkolásával, hanem kevesebb lesz a félrevezető, erőszakos tartalom is. Ez különösen a közelgő amerikai elnökválasztás kapcsán is fontos.
A DMA-ról részletesen az Európai Bizottság honlapján lehet olvasni.