Ha képalkotásról van szó, a rohamosan fejlődő mesterséges intelligencia már nemcsak a mobilunk kamerájának fotóit javítgatja fel, de némi input alapján akár önálló kompozíciókat is létre tud hozni, ahogy láttuk azt korábban a DALL-E 2 festményei, az MI-generálta tetoválás vagy a Midjourney apokaliptikus szelfijei esetében.
Most ismét az utóbbi algoritmus került be a hírekbe, miután egy azzal készített készített festmény nyerte meg a colorado állami vásár képzőművészeti versenyét, kisebb balhét generálva a twitterező művészek körében.
A Théâtre D'opéra Spatial című képet Jason Allen nevezte be a kreatív megmérettetésre, aki civilben az Incarnate Games nevű társasjátékgyártó vezetője. Az első díjat elhozó pixelfestmény a sci-fi és a klasszikus művészeti stílusok keresztezése: egy 18-19. századi előadótermet ábrázol ahhoz passzoló alakokkal, a háttérben kilátással a világűrre.
Allen a Midjourney Discord-csoportjában adott hírt a győzelemről, ahol azt írta, hogy több száz képből választotta ki azt a hármat, amelyekkel végül pályázott. A nevezett művek felskálázásához a Gigapixel A.I.-t használta, majd vászonra nyomtatta őket.
A festmény azt követően kapott nagyobb figyelmet, hogy egy twitterező is megosztotta a Discord-bejegyzésről készült képet azzal a felütéssel, hogy "kib*szottul sz*r", hogy egy MI-kép nyert meg egy művészeti versenyt. A poszt alatt aztán szépen gyűlni kezdtek az egyetértő hozzászólások, a legnépszerűbb (cikkünk írásakor 6000 kedvelés körül járó) komment már egyenesen a művészet halálát és a kreatív állások megszűnését jósolta.
Allen azonban kikéri magának a kritikákat, s a Discordon közzétett reakciójában azzal érvelt, hogy több héten át tartó válogatásra és finomhangolásra volt szükség ahhoz, hogy megszülessen a végeredmény. A győztes pályázó úgy gondolja, hogy az ellenzői semmibe veszik az "emberi tényezőt", megérzése alapján pedig előbb-utóbb úgyis külön kategóriát kapnak majd az MI-generálta művészeti alkotások.