A techóriások sajátos működési dinamikájához tartozik, hogy egyszerre több vasat is tartanak a tűzben. A többirányú érdekeltségekből aztán azt viszik, fejlesztik tovább, amelyikre van kereslet, és ami hosszútávon is működőképesnek bizonyul. Ez ugyanúgy elmondható az ágazat szereplőiről: a Google-ról, a Microsoftról és Mark Zuckerberg Metájáról is.
Nemrég látott napvilágot a kaliforniai vállalat legújabb, harmadik negyedéves jelentése, amely egy sor tanulsággal szolgálhat a cégvezetés számára. Az iránymutató beszámoló adatai arra is fényt derítettek többek között, hogy mennyire életképesek a legújabb projektek.
A Meta részvényeseinek nincs oka panaszra, bevételei 34,1 milliárd dollárra rúgtak, ami 23%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és két éve a legnagyobb nyereséget hozták a vizsgált időszakban. A kimutatás alapján naponta 3,14 milliárd ember használja a Meta alkalmazások valamelyikét, viszont a Reality Labs rekord-alacsony (210 millió dollár) nyereséget hozott. A cég ezen szegmensében a negyedik negyedévben várnak javulást a Ray-Ban Meta okosszemüveg és a Quest 3 várható eladásainak köszönhetően.
Hiába számítottak másra, üzleti szempontból aprópénznek tekinthető az AR/VR újdonságokból származó bevétel. Az AI-projektek viszont minden tekintetben beváltják a velük szemben támasztott elvárásokat. Többek között ez lehet az oka annak, hogy egy közelmúltbeli, befektetőknek tartott beszédében Mark Zuckerberg bejelentette, hogy az igényeknek megfelelően a lényegesen sikeresebb projektekhez fogja átcsoportosítani a humán erőforrás egy jelentős részét. Döntését alátámasztandó elmondta, hogy az elmúlt hónapban 30 millióan töltötték le a Llamát, és sikeresen futnak az AI generatív chatbotjai is, mint például "Snoop Dog".
A techguru nem mulasztotta el dicsérni a Quest 3-at sem, hozzátéve, hogy az AR/VR projektek a metaverzum fontos építőkövei, bár ezt árnyalja némiképp Susan Li pénzügyi igazgató későbbi, beismeréssel felérő nyilatkozata, miszerint számítani kell a Reality Labs veszteségének a folyamatos növekedésére. A Reality Labs eddig 11,47 milliárd dollárt veszített 2023-ban a Quest 2 nyereségével együtt, de a tervezett újabb beruházások könnyűszerrel tovább növelhetik ezt az összeget Li szerint.
Ezektől eltekintve a beszámoló nagyobb részben pozitív hangvételű volt. Az elmúlt három hónapban 33,9 milliárd dolláros bevétele volt a cégnek, a negyedik negyedévre a vezetés akár 400 milliót sem tart elképzelhetetlennek. Erre várhatóan rásegít a Quest 3-ból és a Ray-Ban okosszemüvegéből származó bevételek is.
Zuckerberg azzal is elbüszkélkedett, hogy 3,14 milliárd ember használ naponta, illetve 3,96 milliárd havonta olyan alkalmazásokat, mint az Instagram, a Facebook vagy a WhatsApp. Ezek mellé azonban idekívánkozik egy másik statisztika is: 33 amerikai állam pereskedik a vállalattal azért, mert az függőséget okozó algoritmusokat használ alkalmazásainak működésében. A Threads is szóba került, ami nagy felfutás után (100 millió felhasználó néhány nap alatt) jóval visszafogottab eredményt produkált, de a beszámolóban vázoltak szerint van még bőven potenciál ebben az alkalmazásban.
Mindent összevetve a Metának és befektetőinek nincs oka panaszra, de van mit átgondolni, ha szertnék megőrizni a meglevő pozíciójukat, vagy akár javítani rajta.