Az Európai Bizottság még áprilisban adta hírül, hogy a 2022-ben elfogadott digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (Digital Services Act, DSA) alapján online óriásplatformmá (Very Large Online Platform, VLOP) nyilvánítja az elsősorban ruházati termékekre szakosodott Shein webáruházat, amely a dömpingáraival rohamosan hódítja meg a vásárlókat, így viszont a jövőben jóval szigorúbb előírásoknak kell majd megfelelnie.
A testület ugyanakkor már korábban közölte, hogy egy másik feltörekvő kínai webáruházzal, a Temuval is kapcsolatba lépett a DSA miatt, s habár a szolgáltatást eddig nem minősítették VLOP-vé, most nagyobb lendületet vehet a folyamat.
A 45 országot a tagjai között tudó Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) ugyanis nemrég közleményben tudatta, hogy panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál annak érdekében, hogy a Temura is legyenek érvényesek a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály szigorú követelményei. Hogy az üzenet még nyomatékosabb legyen, 17 ország fogyasztóvédelmi hatóságai saját hatáskörben is benyújtották ugyanazt a panaszt.
Az utóbbiak között például Szlovákia, Ausztria és Csehország is ott van, hazánk viszont hiányzik a listáról, még annak ellenére is, hogy a Gazdasági Versenyhivatal már hónapok óta vizsgálódik a webáruház agresszív kereskedelmi gyakorlatai miatt. A BEUC és az állami fogyasztóvédelmi hatóságok hasonló vádakat fogalmaztak meg.
Szerintük a Temu manipulatív és "sötét" módszerekkel veszi rá az ügyfeleket, hogy többet költsenek, s közben nem teszi lehetővé a platformján árusító eladók visszakövetését, így nincs lehetőség annak ellenőrzésére, hogy a forgalmazott termékek megfelelnek-e az Európai Unió előírásainak. Végezetül pedig a webáruház nem biztosít átláthatóságot annak kapcsán, hogy mi alapján ajánl termékeket a látogatóknak.
A DSA értelmében a Temunak az összes említett területen átláthatóbbá és ellenőrizhetővé kellene tennie a működését, nagyobb figyelmet fordítva a fogyasztók jogaira és az adatvédelemre. A BEUC arra alapozza a panaszát, hogy a Temu a saját bevallása alapján már átlépte a 75 millió havi aktív európai felhasználót (az áruház 108 millió ügyfél felett jár), amit a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály a VLOP-minősítés egyik feltételeként határoz meg.