A 2022 novemberében elindult ChatGPT szöveggenerátor villámgyorsan meghódította a világot, egy független elemzés alapján legalábbis a szolgáltatás már januárban elérte a 100 millió felhasználót. A mesterséges intelligenciára épülő chatbot valóságos MI-lázat robbantott ki, ám ez a jelek szerint csak mérsékelten hatotta meg a hazai közönséget.
A digitális ügyfélazonosításra szakosodott FaceKom frissen publikált reprezentatív kutatása alapján ugyanis hiába értesültek a magyarok a generatív MI-ről és az azt hajtó nyelvi modellekről, a gyakorlatban egyelőre nem sokan szenteltek figyelmet a technológiának.
A 18-65 éves megkérdezettek körében végzett felmérés szerint a magyarok 71%-a hallott a mesterséges intelligenciáról és tisztában is van a fogalom jelentésével, de még sosem használt a nagy nyelvi modellekre épülő programokat. Ezzel szemben mindössze 12% azok aránya, akik ki is próbálták maguknak az újdonságot, míg 9 százaléknyian azt sem tudják, mi az az MI.
A FaceKom a mesterséges intelligencia kapcsán táplált népi félelmekre is kitért. Arra a kérdésre válaszolva, hogy mely területeken rejthet veszélyt a technológia alkalmazása, 72%-nyian jelölték meg a személyes adatok felhasználását, 65%-nyian pedig a munkahelyek megszűnésétől tartanak. A harmadik helyen a szabályozási kérdések végeztek, nevesen az MI döntéseivel kapcsolatos felelősségvállalás körüli bizonytalanság.
A veszélyeken túl azonban a lehetőségeket is látják a magyarok az MI-forradalomban. A reprezentatív kutatásra érkezett válaszok alapján a legtöbben a természettudományokat és a kutatást (81%), valamint a termelést és logisztikát (77%) jelölték meg, mint olyan területeket, amelyek esetében a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetnek előnyei. A mélyebb tájékozottság hiányára utal viszont, hogy a gazdaság, a közlekedés, és az oktatás területén durván egyharmadnyian nem látnak potenciális előnyöket, holott ezeket a szektorokat sem érinti kevésbé az új technológia.
A FaceKom felhívja rá a figyelmet, hogy a lakosság véleménye és várakozásai még változhatnak, ahogyan idővel egyre többen szereznek majd személyes tapasztalatokat a mesterséges intelligenciával. A nagy cégek pedig mindent meg is tesznek ezért, hiszen a ChatGPT által kirobbantott lázat kihasználva már a Microsoft, a Google és a Meta szolgáltatásaiban is felbukkant az AI.