Pár napja az Apple-felhasználók arra lettek figyelmesek, hogy számláik egyenlege megmagyarázhatatlan módon csökkenni kezdett, furcsa tranzakciók történtek meg, úgy vontak le tőlük különböző összegeket, hogy igazából nem is vásároltak semmit sem. Szombaton a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményt adott ki, kifejezve elégedetlenségét a bankok ügyfélkezelési hozzáállásával kapcsolatban, és felszólította őket a jogosulatlan terhelések mielőbbi visszatérítésére. Az MNB nyomatékosan kéri a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple technikai hibájából eredő jogosulatlan levonások visszatérítését.
Az MNB szerint a június 26-án bekövetkezett technikai hiba miatt több mint 780 000 tranzakció történt jogosulatlanul, mintegy 2 milliárd forint értékben. A szervezet már június 27-én kiadott közleményében világosan jelezte, hogy ezek a tranzakciók ügyféljóváhagyás nélkül történtek, így a levont összegek teljes mértékben visszajárnak. Az MNB elégedetlenségének adott hangot a visszatérítési folyamat lassúsága miatt, és sürgette a bankokat a gyors kártalanítás megkezdésére.
A technikai hiba következtében bekövetkezett jogosulatlan terhelések csak a június 26-án 18 és 20 óra közötti időszakot érintették. A június 28-i újabb értesítések nem újabb incidensek, hanem a korábbi hibás terhelésekhez kapcsolódó tájékoztatások voltak. Az Apple megkezdte a hibás terhelések összegének visszafizetését, de az MNB a bankokat is sürgeti a kártalanítási folyamat felgyorsítására.
Az MNB nyomatékosította, hogy az Apple és partnerei által okozott jogosulatlan terheléseket minél gyorsabban vissza kell fizetni az ügyfeleknek. A közlemény hangsúlyozza, hogy az érintett bankoknak haladéktalanul el kell kezdeniük az ügyfelek kártalanítását a pénzforgalmi törvény előírásainak megfelelően.
Az MNB élesen bírálta azokat a bankokat, amelyek nem teljesítik az ügyfelek visszatérítési igényeit az Apple hibás tranzakciói miatt a bejelentést követő munkanap végéig. Továbbá az MNB arra is felszólította a hitelintézeteket, hogy azoknak az ügyfeleknek a kártalanítását is azonnal kezdjék meg, akik még nem jelezték közvetlenül bankjuknál a jogosulatlan terheléseket.
"Szeretnénk emlékeztetni minden hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló európai uniós irányelvnek megfelelően. Ennek értelmében, az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése kapcsán, a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is. Mindezzel összhangban azt a hitelintézeti gyakorlatot sem tartjuk elfogadhatónak, ahol a hitelintézetek nem fogadják az ügyfélbejelentéseket és a hibát okozó fél (jelen esetben Apple) irányába terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit."
- áll az MNB közleményében.