Egészen hihetetlen, hogy milyen rövid idő alatt szivárgott be mindennapjainkba a mesterséges intelligencia, bizonyos területekre észrevétlenül. Akadtak olyanok, akik tárt karokkal fogadták a változást: kísérleteztek, elmerültek az AI adta lehetőségekben, miközben a technológiát mélyen elutasító tábor sem félt hangot adni ellenérzéseinek - a többség pedig ez idő alatt a partvonalról figyelte az eseményeket.
Kifejezetten érdekes volt látni korunk legbefolyásosabb ipari szereplőinek hozzáállását és véleményét a technológiával, annak térnyerésével kapcsolatban.
Elon Musk például már a kezdetektől fogva aggodalmát fejezte ki az AI-megoldásokat illetően, és a szabályok fontosságára, mihamarabbi megalkotására hívta fel a figyelmet (bár nemrégiben - kissé ellentmondásosan - azért került címlapra, mert kiderült, hogy az X-felhasználók adataival tréningezi saját mesterséges intelligenciáját).
A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg ennél sokkal pozitívabban tekint a mesterséges intelligenciára, bár az általa felvázolt jövőkép nekünk sokkal inkább tűnik rémisztőnek, mintsem vonzónak.
"A generatív mesterséges intelligencia segítségével szerintem gyorsan el fogunk jutni arra a pontra, ahol az Instagramon látható tartalmak nagy része nem csak olyan dolgokból áll majd, amelyek a világban vannak, és megfelelnek a felhasználók érdeklődési köreinek. Azt hiszem, a jövőben ezek nagy részét is eszközökkel [utalva itt a mesterséges intelligenciára - a szerk.] fogják létrehozni."
- fogalmazott Zuckerberg az Nvidia fejesével, Jensen Huanggal folytatott beszélgetése során.
Úgy folytatta:
"Ezek egy része azon alkotók tartalmaiból fog állni, akik új tartalmak létrehozására használják az eszközöket. Úgy látom, hogy egy másik része ezeknek viszont olyan tartalom lesz, amelyet vagy menet közben hoznak létre a felhasználók számára, vagy pedig különböző, már létező dolgok segítségével állítanak össze és szintetizálnak."
Ezen a ponton álljunk meg, és emésztegessük kicsit ezt a gondolatot. Az AI generálta tartalmak már így is a különböző közösségi médiás oldalak szerves részét képezik, de a Zuckerberg által felvázolt elképzelés még egy lépéssel előrébb megy. Egészen pontosan arról van itt szó, hogy a különböző AI-megoldásokkal megspékelt algoritmusok fogják az általunk kedvelt tartalmakat, kitépik azok lelkét, majd ebből raknak össze valami olyat, ami számunkra még izgalmasabb, még vonzóbb, mint az eredeti anyag.
Ha jobban belegondolunk, ez azt jelenti, hogy amikor megnyitjuk majd a közösségi média oldalakat, lényegében máshonnan összehalászott, mesterséges intelligencia által generált bejegyzések sorával fogjuk szembe találni magunkat, amelyek több, általunk favorizált tartalom segítségével tartanak majd a képernyő előtt.
És ez csak az egyik lehetséges "megoldás" a sok közül. Zuckerberg arról is beszélt, hogy a Meta egy új mesterséges intelligencia "stúdió" létrehozásán ügyködik, amivel lehetővé tenné a felhasználók - elsősorban a tartalomgyártók - számára, hogy megalkossák saját AI-karakterüket, ami a rendelkezésre álló és betáplált adatok segítségével képes lenne tükrözni személyiségüket, stílusukat és az általuk képviselt értékeket.
"Majdnem olyan lesz, mint az alkotók által létrehozott művészi műalkotás, amivel az emberek különféle módokon kapcsolatba kerülhetnek."
- mondta Zuckerberg a személyes botokkal kapcsolatban.
Bár a Zuckerberg által képviselt technooptimista megközelítés mögé többen is beálltak, egyelőre nehéz elképzelni, hogy a Meta tulajdonosa által felvázolt megoldások ne sértenék az eredetiséget és - jelenlegi formájukban - a minőséget. A felhasználók jelentős része a különleges, kreatív tartalmak miatt látogatja a közösségi média oldalakat, nem azért, hogy egy mesterségesen előállított, egyediséget csak nyomokban tartalmazó hírfolyamot görgessen órákon át.