Lehet mondani, hogy "de hiszen az emberi szem ilyen és olyan frissítési frekvencia fölött nem is érzi a különbséget", viszont ez a jelenlegi technológiai szinteken szimplán nem igaz, másrészt pedig elég szépen bizonyítja mindezt az, hogy egyre többen készítenek egyre magasabb képfrissítésű videókat, valamint a tévék, monitorok után a mobilok világában is elindult a képkockákat egyre fürgébben pörgető technológiák divatja.
Az előny egyértelmű: sokkal szebb, "simább" élmény így a mozgó tartalmak, tehát videók vagy játékok látványa, nem véletlenül ez az egyik nagy hívószava a legújabb telefonoknak. A Samsung Galaxy S20 már akár 120 Hz-en frissít, a 90 Hz-es mobilok között pedig ott a OnePlus 7 Pro vagy a Google Pixel 4, és jönnek a bejelentések szépen sorban.
Miért fogyaszt többet a mobilom gyorsabb képfrissítés mellett?
Nagyon egyszerűen megfogalmazva azért, mert a kijelző mellett a mobil több fontos alkatrészének is gyorsabban kell dolgoznia ahhoz, hogy a kijelzőn gyorsabban váltakozzanak a képkockák. Tehát alapvetően nem is feltétlenül arról van szó, hogy maga a kijelző fogyaszt ilyenkor többet - ez főleg a nem-OLED panelekre érvényes, ahol a háttérvilágítás zabálja a legtöbb energiát, és annak aztán bizony tök mindegy, hogy a megvilágított panelen mi történik.
Emellett azonban tényleg érdemes végiggondolni, hogy ha mondjuk duplázzuk egy mobil képfrissítését, ahhoz az kell, hogy a CPU és a GPU is dupla ütemben számolja ki az egyes új képkockákat, tehát mindkettő sokkal nagyobb energia bevetésével dolgozik. Emellett azt se felejtsük el, hogy a gyorsabban frissítő kijelzőkön azt is ugyanennyire gyakrabban kell figyelnie a hardvernek, hol és hogyan érintjük meg, hiszen az furcsán adná ki magát, hogy a szárnyaló megjelenítési sebesség pont azért lenne döcögős, mert csak fele olyan gyorsan dolgozza fel a telefon az ujjainkkal adott utasításokat.
Ha egy hagyományos, 60 Hz-en frissülő, és az érintéseket is ilyen gyakorisággal ellenőrző érintőkijelző működését nézzük, a CPU-nak nagyjából 16 milliszekundum kell ahhoz, hogy felismerje az érintés tényét. Egy 120 Hz-es panel esetében ez már 8 milliszekundumra csökken. Ez azért is fontos, mert utána a CPU-nak és a GPU-nak arra is kell idő, hogy az érintésre reagálva a megfelelő módon frissítse a kijelzőnlátható tartalmakat, és így már 40-50 milliszekundumot is kitehet az az idő-szakasz, amely eltelik a mozdulatunk és a látható reakció között. Érdemes ehhez azt is hozzátenni, hogy vannak olyan készülékek, ahol pont az érintés detektálására szolgáló rendszer frekvenciáját turbózzák fel, míg maga a képfrissítés alacsonyabb marad. Ilyen például a nemrég bemutatott Xiaomi Black Shark 3, amely az eleve magas, 120 Hz-es képfrissítés mellett extrém magas, 270 Hz frekvenciával figyeli az érintéseket. El lehet képzelni, milyen extrémmódon pöröghet ilyenkor a burkolat alatti hardveres motor, ami értelemszerűen sokkal nagyobbakat kortyol az akku energiájából
Hogyan kímélhetem a gyors frissítésű kijelzős mobil fogyasztását?
Nos, a fentiek alapján látható, hogy nem azzal, hogy lejjebb vesszük a fényerőt. Ez a háttérvilágítás energiaéhségén spórol ugyan valamelyest, de a gyorsabb frissítés miatt pörgő hardverre ez nincs hatással. Ehelyett arra kell figyelni, hogy ne használjuk minden esetben a leggyorsabb frissítési opciót, hiszen erre nincs szükség például akkor, ha böngészünk, leveleket olvasunk vagy a Facebook üzenőfalát pörgetjük.
A gyorsabb kijelzős mobilokban szerencsére minden esetben megtalálható valamilyen külön beállítás arra, hogy milyen frissítési gyakoriságot alkalmazzon a készülék. Ez egyes esetekben "alacsony, közepes, magas" jellegű jellemzőkkel van körülírva, de máshol szerepel a konkrét frissítési frekvencia is. Az ilyen beállításokat készüléktől függően más és más helyeken találjuk, de nem lövünk mellé, ha a rendszer beállításaiban a kijelző, vagy az energiagazdálkodás környékén keresgélünk.
Egyes mobilokon előre beállított kímélő módszerek is műűködnek. A Samsung például a legmagasabb felbontásra állított kijelzőn alapesetben automatikusan 60 Hz-re szorítja vissza a képfrissítést, a Pixel 4-en pedig valóban működik at fényerő visszahúzása, ezt érzékelve ugyanis a készülék a frissítést is lejjebb veszi. Érdemes olyan beállításokat is keresni (már ahol elérhető), amely automatikusan vált frissítési gyakoriságot, és hagyományos felhasználás esetén marad alapszinten, amit csak videólejátszás vagy játék közben emel meg.