Egészséges a sétálás, és ezt mindenki jól tudja, de amikor valahova időben kell odaérni és nem fér bele a hosszabb séta, plusz nem is szeretnénk leizzadva megérkezni, bizony nem sok választásunk marad: mehetünk tömegközlekedéssel, vagy beszerzünk egy elektromos rollert. Utóbbinak nagy előnye, hogy ajtótól ajtóig visz, nem fogsz megizzadni (bár erről azért kicsit később még megemlékezünk), nem kell rá várni a megállóban és ha odaérsz a célodhoz, egyszerűen felkaphatod és magaddal viheted.
Merthogy egy e-rollernél elvárás, hogy gyorsan és egyszerűen összecsukható legyen, hogy ha mégis úgy adódik, akár a buszra vagy villamosra is felszálhass vele, esetleg egy kocsi csomagtartójába téve utazz tovább. Néhány hétre alkalmunk nyílt kipróbálni, milyen is az, amikor egy LAMAX roller könnyíti meg rohanós mindennapjainkat.
Mobilis, de csak ha nem vagy óriás
A LAMAX nagyobb, S11600-as rollere nemes egyszerűséggel az akkukapacitásáról kapta nevét, vagyis egy 11 600 mAh-s akkumulátort rejt a fellépő. Ahogy a többi roller esetében, úgy az S11600-nak is itt lent van a súlypontja, amiből a kormány 118 cm-re emelkedik fel és magassága nem állítható. A 16×61 cm-es fellépőfelület csúszásmentes bevonatot kapott és kényelmesen el lehet férni rajta akkor is, ha 40-esnél nagyobb a lábad. Oldalt egy apró kitámasztót is találsz, ezzel tudod bárhol leállítani rolleredet.
A 10 colos kerekek egy hajszálnyival nagyobbak, mint az átlag, ami különösen a kikerülhetetlen úthibáknál jön majd kapóra, ám ennél is jobb hír, hogy tömörgumis kerekekről van szó, tehát defekttől nem kell tartanod. A hátsó kerék egy egyszerű rugós felfüggesztést is kapott, ami segít a rázkódás elnyelésében, de az első keréknél ez hiányzik, így érdemes jobb minőségű útfelületet előnyben részesítened.
A kormányon középen egy kisméretű kijelzőt találsz néhány adattal, amiből a legnagyobb az aktuális sebességed, bal oldalon egy mechanikus fékkart, jobb oldalon pedig a gázkart. Előbbinél fontos tény, hogy a hátsókereket tárcsafék fékezi - ezt érdemes kitapasztalni, mert tövig nyomva a féket áteshetsz a kormányon, ha túlságosan elöl, felül van a súlypontod. A sebességnél kétféle mód közül választhatsz. Eco módban 18 km/h-ig gyorsul a roller, ez a tető, míg sportmódban 25 km/h a felső határ, itt lekorlátoz a vezérlés. Az első fék érdekes még, ugyanis rekuperációs, vagyis a fékezési energiát visszavezeti az akkumulátor töltésére. Ettől persze ne várj csodát, de egy kis plusz hatótávot azért kapsz városi használat esetén. Ekkor a gyári érték nagyjából 40 km, aminél már láttunk sokkal jobbat is, igaz, azok nehezebb, nagyobb akkuval szerelt példányok, amelyeket drágábban is mérnek.
A LAMAX S11600-ban egy 350 Watt névleges teljesítményű motor dolgozik, amely a hivatalos leírás szerint 190 cm-es, 120 kg-os utassal is elboldogul, sőt, 15 fokos emelkedőig nem fog cserbenhagyni. A tervezők több fényforrást is beépítettek, így a kormány felső, középső részén egy előrefelé világító LED-es lámpát kapcsolhatsz fel, valamint egy hátsó piros helyzetjelző is segít a láthatóságban. Ezt kiegészíti a fellépő két oldalára rejtett LED-csík, amelyek a földet világítják meg szimpla fehér fénnyel és mindenképpen praktikusak az esti rollerezés során.
Ahogy azt a divat és a józan ész diktálja, a LAMAX rollere is összecsukható, sőt, ezt viszonylag egyszerűen meg tudod tenni. Mindössze elöl kell kiakasztani a kormányrúd zsanérját és máris lehajthatod a hátsó kerék sárvédőjére erősített klipszhez. Ha ezzel megvagy, felkaphatod a rollert és máris sétálhatsz tovább. Ez a mozzanat az, ahol viszont számolnod kell némi izzadtsággal, ha nagyobb távot tervezel így megtenni. A roller ugyanis 15 kg tömegű és ezt hosszasan cipelni nem épp kényelmes.
Kevés dolgot egyszerűbb használni
A LAMAX rollerét egészen egyszerű kezelni. Ebbe beletartozik a kinyitás és összecsukás, a használat, a töltés és minden egyéb. Tényleg csak a legszükségesebb kapcsolókat találod meg rajta, nem kell programozni, állítgatni sem mechanikusan, sem vezérlését tekintve. Kényelmi extra, hogy mobil applikáció is tartozik hozzá (Android és iOS), így telefonoddal is párosíthatod a rollert Bluetoothon keresztül. Ezt érdemes megtenni, mert számtalan hasznos információt kapsz, illetve néhány extrát itt tudsz aktiválni. Ilyen például a tempomat: ha 10 másodpercig azonos sebességgel mész a megadott sebességlimit felett, a roller képes fixálni ezt, így elengedheted a gázkart és suhanhatsz tovább egészen az első fékezésig. Persze városban ezt csak óvatosan vetheted be, inkább sima, védett, hosszú és egyenes szakaszon lesz hasznodra. Érdemes a statisztika és a töltöttségi szint miatt is használni az applikációt, így nem fordulhat elő az a kellemetlen eset, hogy reggeli induláskor szembesülsz a lemerült akkumulátorral. A töltés amúgy nem nehezebb, mint egy mobiltelefon esetében: a szimpla töltőt kell a rollerhez csatlakoztatni, ami 5-6 óra múlva 100%-on várja az újabb közös kalandotokat. Nekünk egy kicsit még hiányzott, hogy a kormányon csak trükkösen lehet bármilyen mobiltartót elhelyezni, nincs sok hely ehhez, ezért érdemes a gyárit választani, ami nem része a rollernek.
Megfontolt előrehaladás
Tesztünk során a magassági leírást kicsit túllépve, de 90 kg-mal számolva a 25 km/h végsebesség kissé hosszabb gyorsulási szakaszt követően összejött a rollernek, de egy közepes felüljárón már csak nagyon vonakodva kapaszkodott fel. A 40 km-es hatótáv nagyon erősen függ a terepviszonyoktól és a testsúlyodtól is, de ha városban, fékezgetve és nem száguldozva használod, azért akár össze is jöhet. Nekünk 25 km/h-s végsebességre állítva, átlagos terepen (kisebb emelkedőkkel, sok fekvőrendőrrel és úthibával), lábbal rásegített indulásokkal nagyjából 35 km hatótávot sikerült elérnünk. A töltés lehetne egy kicsit gyorsabb, de ez átlagos tempó és biztonságos is - tesztünk során akut melegedést nem tapasztaltunk sem a rollernél, sem a töltőfejnél.
Az oldalsó világítás hasznos, ám az első lámpa kimondottan gyenge fényt ad, tényleg csak arra jó, hogy téged lássanak. A tömör kerekek mellett szól pro és kontra egyaránt. A defekt szörnyű balesetforrás lehet, ám ezt a LAMAX S11600-zal megúszod, viszont a rázkódásból egészen sokat kell elviselned. Ne tévesszen meg az sem, hogy 7-8" helyett 10"-osak a kerekek - a nagyobb úthibák továbbra is esküdt ellenségeid, ahogy az úttal párhuzamosan futó sínektől is óvakodj. Úgyszintén gond lehet az időjárás: ha esik vagy éppen esett és vizes az útburkolat, csak nagyon óvatosan és lassan haladj, a kerekek nagyon könnyen megcsúszhatnak (ez persze a többi rollernél is valós veszély). Macskakövön és térkövezett sétálóúton tesztelve a rázkódást szépen továbbadta a roller a kormánynak és így a kezünknek is, ezzel is jobb, ha számolsz. Menet közben nyikorgás, kattogás, vagyis bármiféle mechanikus zörej nem hallatszott, végig csendben suhantunk. Ha viszont jelezned kell az előtted haladónak, mindössze egy apró kis csengőre hagyatkozhatsz, és hát a kormánykapcsolós index sem fért bele az árba.
A LAMAX S11600 jól összerakott e-roller, aminek komoly hiányossága nincsen. A sebesség észszerű, a hatótáv is reális, a jelenlegi árat tekintve ennél többet csak sokkal drágábban kapsz. A fellépő mérete és a kormánymagasság kényelmes, a fék szépen fog, de ha a gyári értékeket szeretnéd viszontlátni, nem árt, ha kisebb vagy, mint a megadott felső limit. Az első LED-es lámpa is lehetne erősebb, biztonságos lenne az index és szuper volna, ha valami dedikált lezáró rész is lenne a rolleren, aminél fogva oda lehetne lakatolni egy oszlophoz vagy kerítéshez. A mobil applikáció kellemes, ezt mindenképpen érdemes használni.
A Xiaomi e-roller-uralma mellett lehet keresnivalója a hazai mikromobilitás piacon a LAMAX-nak is, és ebben sokat segít, hogy az S11600 ára nem túl elrugaszkodott, de ha komoly szeletet szeretne a cég ebből a piacból, a felsorolt néhány hiányosságot javíthatná egy újabb modellnél, illetve árban is kicsit lehetne barátságosabb.