Az Európai Parlament, valamint az EU állam- és kormányfőit tömörítő Európai Tanács tavaly szeptemberben ratifikálták a Digitális Piacokról Szóló Jogszabályt (Digital Markets Act, DMA), melynek értelmében a mobilos platformok üzemeltetői kénytelenek lesznek egyenlő feltételeket biztosítani a külsős alkalmazásboltok számára.
Ez elsősorban a független letöltési forrásokat teljesen tiltó iOS-en jelent gyökeres változást, de a Google-t is mélyen érinti, mivel az androidnak is megvannak a maga módszerei, amelyekkel a Play Áruház felé tereli a vásárlókat (pl. integrált fizetési rendszer, biztonsági figyelmeztetések). A DMA tavaly novemberben lépett életbe, de az üzemeltetők 2024 márciusáig kaptak időt az igazodásra.
Most pedig kiderült, hogy a Meta lesz az első nagyobb szereplő, amely rárepül a felszabaduló app-piacra. Nemrég a The Verge írta meg, hogy a vállalat által üzemeltetett Facebook egy új hirdetési típuson dolgozik, amelyen keresztül a hirdetők közvetlenül letölthetővé tehetik az alkalmazásaikat. A program tesztelése még az idei évben indul, első körben csak az Androidon.
"Mindig is érdekeltek voltunk abban, hogy segítsük a fejlesztőket az alkalmazásaik terjesztésében, az új lehetőségek pedig még nagyobb versenyt jelentenének ezen a téren. A fejlesztők több lehetőséget érdemelnek arra, hogy könnyedén eljuttassák az alkalmazásaikat az érdeklődőkhöz."
- nyilatkozta a The Verge-nek a Meta szóvivője. A fejlesztők számára az jelentheti a fő csáberőt, hogy a Mark Zuckerberg-vezette cég nem fog jutalékot vonni a hirdetéseken keresztül bonyolított vásárlások után, szemben a Play Áruházzal és az App Store-ral, ahol a fejlesztők bevételeitől függően 30 vagy 15 százalékos sarccal kell számolni.
A Facebook pedig valószínűleg csak a kezdetet jelenti az új alkalmazásboltok sorában, korábban ugyanis a Microsoft is közölte, hogy a DMA változtatásait kihasználva el szeretné indítani a saját digitális áruházát az Androidon és az iOS-en is.