Próbáltad már az Instagramon belül az IGTV-t? És azt észrevetted, hogy az app legújabb frissítéséből eltűnt az IGTV gomb? A jelek szerint a legtöbben nemmel válaszolnának mindkét kérdésre, ami azt jelenti, hogy valami nem igazán jött be az Instagram felhasználóinak a hosszabb videókat kínáló extra szolgáltatásban. Az IGTV jelenleg még elérhető (például az app keresőjében), csak a közvetlen főoldali gombot gyomlálták ki az alkalmazásból - ez vagy azt jelenti, hogy szép lassan, a háttérben szüntetik meg az egészet, és igyekeznek minimalizálni azt a kört, aki ezt fájlalja, vagy valami komolyabb újratervezésre készülnek.
Az Instagram harmadik lába
Amikor 2018 közepén hivatalosan is elindult az IGTV szolgáltatás, a Facebook alá tartozó Instagram célja az volt, hogy a Facebookon nem aktív felhasználók számára olyan "menekülési útvonalat" biztosítson, amely továbbra is a vállalatbirodalomhoz kapcsolja őket. Az Instagramot eleve viszonylag fiatalabb korosztály használja általában, mint a Facebookot, és az ő használati szokásaik már jócskán különböznek is a korábbi közösségimédia-típusokon megszokottaktól. Bő lére eresztett szöveges posztok helyett képekkel, rövid videókkal kommunikálnak, és mióta a rövid idő után eltűnő sztorik megjelentek (először nem is Instagramon, hanem a konkurenciánál), bőszen lövöldözik a nagyvilágba a 10-20 másodperces minivideókat, természetesen szanaszét effektezve, címkézve és egyebezve.
Az IGTV elindításával talán azt próbálta meg az Instagram, hogy megtalálja a legjobb metszetet az egyre népszerűbbé váló sztorik, valamint a mindenféle egyéb platformon csúcsra járatott influencer-videók, vlogok, élőzések és egyéb hosszabb tartalmak között. Elméletben nem rossz ötlet - ha van két egymással rokon megoldás, és mindkettő nagyon pörög, akkor legyen a saját szolgáltatásunk eredeti, nagy ötlete az, hogy mindkét oldalról vonzó közös nevezőt indítunk.
Az IGTV ugyanúgy indult el, mint sok más Insta-kiegészítő: önálló alkalmazásként futott, de az alap Instagram appal több helyen is összeért, mint korábban például a Layout vagy a Boomerang. Ezeknél persze jóval komolyabb szerepet szántak neki, mivel utóbbiak inkább egy bizonyos tartalom előállításához szükséges extrák, az IGTV viszont egy plusz platform, a hagyományos "négyzetes" képek és videók, valamint a sztorik mellett egy harmadik felület.
Gyors emelkedés, nagy zuhanás
Amikor az IGTV 2018 nyarán elindult, kétféle használati módot kínált, amely máig nem változott alapjaiban. Az átlagos instázó maximum 10 perces, 650 MB-nál nem nagyobb fájlméretű videókat oszthat meg, míg a kiemeltek (főképp brandek és influencerek) 60 perces és 3,6 gigabájtos korlátot kaptak. Az ilyen tartalmakkal is rendelkező Instagram fiókokon külön jelzés is felhívja a figyelmet arra, hogy az illető "tévézik". 2019 májusában bevezették, hogy a mobilos felhasználókra kifejlesztett álló formátum mellett már fekvő elrendezésű videókat is fel lehet tölteni.
A szolgáltatás értelemszerűen egy lassú megszokási folyamat után erős népszerűségi mutatókat produkált, a TrustInsights szerint az Instagram számára kiemelten fontos márkák és cégek, valamint az influencerek körében is kedveltté vált, viszont a 2019-es év második felére mindkét felhasználói típusra szűrve az látszik, hogy ez csak kezdeti fellángolás volt, az IGTV videók nézettsége szépen betagozódott a hagyományos feed és a sztorik mellé, sőt szeptemberben már bőven alul is múlta azokat.
Az elemzők azt is hozzáteszik, hogy a kezdeti nekibuzduláshoz az Instagram a Facebookhoz hasonló "bevezetésnépszerűsítő" trükköket is alkalmazott, például a különféle felületeken és keresési eredményekben előtérbe helyezte az IGTV tartalmakat. Ahogy azonban ezt később visszább vette, máris megszűnt a felívelő szakasz, és simán elképzelhető, hogy a szolgáltatás jelenlegi teljesítménye alapján az üzemeltetők egyszerűen kihúzzák a dugót, mert nem éri meg foglalkozni vele.
Az Instagram videós tartalmai esetében továbbra is inkább az a legnépszerűbb gyakorlat, hogy valaki YouTube-ra készít el egy videót, és ennek egy részletét publikálja sztoriban vagy hagyományos "négyzetes" poszt formájában, egyfajta előzetesként vagy kedvcsinálóként. Természetesen simán elképzelhető az is, hogy az első másfél év tapasztalatai alapján az Instagram nem szünteti meg teljesen az IGTV-t, de erősen átfaragja valamilyen új ötlet mentén. Ezt viszont már csak ők maguk tudhatják, mi pedig majd meglátjuk.