Sajnos az elmúlt években már teljesen hozzászoktunk, hogy az ingyenes alkalmazások szinte többet tudnak a szokásainkról, mint mi magunk, ezeket az adatokat pedig arra használják, hogy a hirdetőik különböző termékekkel és szolgáltatásokkal bombázhassanak minket. A legtöbben ráadásul úgy töltenek ki mindenféle, indián neves és kenyérfajtás kvízeket a közösségi oldalakon, hogy el sem olvassák, mihez is járulnak hozzá, így aztán tényleg bárki megtudhatja, mire kerestünk rá, kivel beszélgetünk, vagy milyen oldalakat követünk.
A Surfshark csapata most 200 különböző applikációt vizsgált meg közelebbről, hogy kiderítsék, melyek gyűjtik rólunk a legtöbb adatot, és melyek azok, amelyek mellett viszonylag biztonságban lehetünk. Az Apple App Store 32 különböző típusú adatot különböztet meg, és az valószínűleg senkinek nem meglepő, hogy
a Facebook, a Messenger és az Instagram mind a 32-höz hozzá is fér,
legyen az lokációnk, a keresési- és böngészési előzményeink, a kontaktlistánk, az elérhetőségeink, vagy épp a korábbi internetes vásárlásaink.
Hasonlóan intrúzívak a Google termékei is: a Chrome 13, a Gmail 19, a YouTube 24 adatpontot gyűjt rólunk, miközben a Firefox Focus csak kettőt, a fizetős Spike email kliens pedig csak hármat. Üzenetküldésre a Signal, a Webex és a Dust a legjobbak ebből a szempontból, multimédiás tartalomfogyasztásra pedig a Kanopy vagy a Popcornflix lehet jó alternatíva.
A Surfshark elemzését itt lehet teljes egészében megtekinteni. 18 kategóriában vizsgálták az alkalmazásokat az üzenetküldőktől kezdve a pénzügyi szolgáltatásokon keresztül a böngészőkön át egészen a menstruációs ciklust figyelő appokig, így mindenki ellenőrizheti, mennyire választott jól, amikor letöltötte valamelyiket.