A Facebookon terjedő ellenőrizetlen tartalmak, álhírek, hamis felhasználók és csali-csoportok már jó ideje szúrják a felhasználók és persze a politikai szereplők szemét, de a legerősebben akkor kezdett fájni mindenkinek a közösségi oldal fentiekből fakadó veszélyessége, amikor 2016-ban élesre fordult az amerikai elnökválasztás.
Egyrészt a később napvilágra került Cambridge Analytica adatszivárgási botrányhoz, másrészt pedig a hihetetlenül megnövekvő, ellenőrizetlen álhírek, kamu felhasználók és szervezetek által közzétett befolyásoló tartalmak és hirdetések az elemzők szerint nagyoban befolyásolták az elnökválasztás eredményét. A nagyrészt Oroszországhoz köthető trolltevékenység állítólag a Facebookot használó amerikai választók több mint felét sikeresen elérte valamilyen formában, és természetesen egyik ilyen tartalomra sem volt ráragasztva egy piros felkiáltójel azzal, hogy ez a tartalom bizony csak agymosó propaganda.
Egyes vélemények szerint akár a választási eredményt is megfordíthatta a választók Facebookról induló befolyásolása, ezért a közösségi oldal még komolyabb kritikákat kapott ezen a fronton is. Most pedig hamarosan kezdődik a 2020-as választási hajrá, amire minden bizonnyal újra felkészültek az amerikaiak döntéseit befolyásolni akaró különféle szervezetek. Épp ezért Mark Zuckerberget is egyre gyakrabban faggatják arról, felnőtt-e a Facebook ehhez a felelősséghez, és hogyan tudja megakadályozni a 2016-ban történteket. Mark Zuckerberg nemrég újságírók előtt hangsúlyozta, tisztában van a felelősséggel és kiemelt figyelemmel követik az elnökválasztás miatt előkerülő problémákat és veszélyeket. De elég ez?
Felemás intézkedések
Zuckerberg ígéreteinek egyelőre ellentmond az, hogy megannyi forrás szerint a Facebook még mindig tele van kamuprofilokkal és olyan oldalakkal, csoportokkal, amelyek a felhasználók tudatos megtévesztését végzik. Ezeket ugyan valamilyen szinten igyekszik folyamatosan irtani a közösségi oldalt üzemeltető gigantikus gépezet, de még mindig nincs száz százalékos megoldás az álhírek és álprofilok ellen.
A jelenlegi akciók inkább csak amolyan "válaszcsapás" jellegűek, nemrég például Ukrajnából indított, Trumpot dicsőítő fiókokat zártak be, de ezeket is csak azután, hogy többen jelentették ezeket a Facebook automatikus rendszerében, és ezután az adminok külön megvizsgálták őket.
Mindenesetre Zuckerberg egy bő lére eresztett blogbejegyzésben igyekszik biztosítani mindenkit, hogy kifejezetten odafigyelnek a választáshoz kapcsolódó tartalmakra. Ebbe beleértendő például az összes politikai párt, közszereplő és véleményvezér fiókja, az egyes jelöltekhez, de még a kampánystáb tagjaihoz kapcsolódó felhasználók és csoportok is. Emellett ellenőriznek majd minden politikai tartalmú postot azzal kapcsolatban, valós információt közölnek-e. Amennyiben túlzott vagy hamis tartalomra bukkannak, azt nem törlik ugyan, de egyértelműen jelzik, hogy hamis vagy megtévesztő információt olvashatunk. Ezt a szabályozást egyébként nem csak Facebookon, hanem Instagramon is bevezetik.
Azzal sokan vitatkoznak, elég-e a figyelmeztetés, vagy törölni kéne a hamis bejegyzéseket. Zuckerberg ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy sokkal erősebb hatása van annak, ha egy szavazó látja, hogy mivel akarják épp átverni, mint annak, ha minden hamis tartalmat elrejtenek előle. Emellett pedig a cégvezető azt is kiemelte, 2016 óta sokat változott a kamuprofilok és egyéb befolyásoló módszerek automatikus felismerése a Facebookon, tehát sokkal kevesebb esélye van valakinek ezeken a szűrőkön eleve átjutnia. Ez jól hangzik, csak kissé furcsa, hogy az idei EP-választások környékén ugyanő még arról beszélt, hogy olyan automatizmus egyszerűen nem megoldható, amely minden kamut és megtévesztő információt tökéletes biztonsággal észlel és időben eltávolít. Szóval egyelőre kíváncsian várjuk, mit sikerül valóban kivédenie a Facebook üzemeltetőinek, és persze azt is sejtjük, hogy a trollsereg sem ült a babérjain az elmúlt négy évben, hanem mindenféle új módszereket talált ki a gyanútlan választók megtévesztésére.