Az Európai Tanács tavaly októberben fogadta el a Digital Services Actet, vagyis a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt, amely a korábbinál lényegesen szigorúbb elvárásokat támaszt az online szolgáltatókkal szemben az olyan kérdésekben, mint az illegális tartalmak elleni harc, az álhírek terjesztése és a hirdetések átláthatósága.
A törvényhozók szándéka szerint az új regulák magasabb szintű védelmet biztosítanak minden felhasználónak az EU 27 tagállamán belül, most pedig az is kiderült, hogy mely platformokat érinti a változás.
Az Európai Bizottság ugyanis nemrég elfogadta a DSA szerinti első nyilvántartásba vételi határozatot, amelyek értelmében "17 óriásplatform és 2 nagyon népszerű online keresőmotor" kerül a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály ernyője alá, azon az alapon, hogy legalább havi 45 millió aktív felhasználóval bírnak. A teljes lista a következő:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple App Store
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
- Google kereső
- Bing
Mint látható, a Google több szolgáltatása (Google Pay, Térképek, YouTube, kereső) révén is bekerült a szórásba, de a Facebook és az Instagram képében a közösségi médiás piac titánja, a Meta is duplán szerepel. A platformokat azon felhasználói adatok alapján vették nyilvántartásba, amelyeket február 17-ig kellett közzétenniük.
Ahogy a Bizottság írja, a szolgáltatóknak innentől kezdve 4 hónapjuk van arra, hogy megfeleljenek a DSA által megszabott összes egyéni kötelezettségüknek. Ezek között olyan tételek szerepelnek, mint például a felhasználók egyértelmű tájékoztatása a nekik címzett ajánlások okáról, könnyen értelmezhető felhasználói feltételek megfogalmazása, a kiskorúaknak szóló célzott hirdetések leállítása vagy rendszeres átláthatósági jelentések közlése.
A kötelezettségek részletes leírása az Európai Bizottság weboldalán magyar nyelven olvasható.