Hirdetés

Ez történik, ha egy időre megvonjuk magunktól a közösségi médiát



|

Egy kutatás eredménye igen vegyes képet mutatott a kérdést illetően, persze csak rövid időtávot vizsgálva.

Hirdetés

Statisztikák szerint 2022-ben az átlagos internetező 151 percig használta naponta a közösségi oldalakat. Ez önmagában sem kevés idő, de ha figyelembe vesszük, hogy ez a szám évről évre nagyobb, és ez egy átlagos érték, értelemszerűen vannak szép számban olyanok is, akik ennél jóval több időt szánnak erre az idejükből. 

Szakemberek évek óta hangoztatják világszerte a probléma komolyságát. Többen javasolják, hogy tartsunk időnként hosszabb-rövidebb időszakokat, amikor teljesen mellőzzük a közösségi platformok használatát. Készültek is ezzel kapcsolatban felmérések, tanulmányok és lefolytattak már több olyan kísérletet is melyben megvonták az online aktivitást a résztvevőktől egy bizonyos ideig.

Hirdetés

Egy ilyen kísérlet volt a közelmúltban a brit Durham Egyetem kutatása is, mely ötvenegy - 18 és 25 év közötti - alany részvételével vizsgálta a teljes "social media"-detoxikáció hatásait. A részt vevők közül volt aki naponta csak fél órát töltött a kérdéses oldalakon, de volt, aki akár 9 órát. Az erősen vagy közepesen közösségi média-függő kísérleti alanyoktól majdnem egy teljes hétre megvonták az összes social applikációt. Bár a kutatás technikai szempontból sikeresnek mondható, nem egészen a várt eredményt kapták az intézmény projekten dolgozó munkatársai.

A kísérlet elején, egy rövid megfigyelés szakaszt követően hat napig vonták meg a kérdéses oldalak elérését a résztvevőktől, majd egy négynapos, már megvonásoktól mentes időszakban is vizsgálták a reakcióikat. A kísérlet teljes időtartama alatt töltettek ki velük olyan kérdőíveket, melyek a lelki állapotukat, élményeiket és kognitív funkcióikat voltak hivatottak feltárni.

Néhány extrém kivételtől eltekintve a kísérlet alanyainak nem jelentett problémát a hat nap kihagyás, és bár a többségük pozitív érzetekről számolt be ezzel kapcsolatosan, nagyjából egyenlő arányban tapasztaltak negatív érzéseket is a böjt közben. Vagyis összességében csökkent általánosságban az érzelmek gyakorisága és intenzitása a megvonással, legyen az a FOMO, az unalom, vagy a felszabadultság érzete. 

Összességében a jelen tanulmány szerint a közösségi média használatának egy hétig tartó absztinenciája vagy csökkentése nem jár semmilyen lényeges hatással az affektív vagy motivációs válaszokra, szükség lehet hosszabb távot vizsgáló kísérletekre is, ha valóban tudni szeretnénk, hogyan változik meg személyiségünk a közösségi média használata nélkül.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.