A tech szektor és annak befektetői általában villámgyorsan és óriási lelkesedéssel ugranak rá az aktuális hívószavakra, így senkit sem hibáztatunk, aki már el is felejtette, hogy 2022-ben még nem a mesterséges intelligencián, hanem a virtuális- és kiterjesztett valóságra épülő metaverzumon pörögtek a cégek, ebben látva a jövő nagy üzleti lehetőségét.
Csakhogy a hangzatos ígéretek mellé nem társultak tömegeket vonzó szolgáltatások, így a világ is továbbállt, és most éppen az AI kapcsán esküsznek az illetékesek, hogy meg fogja változtatni az életünket. A bukásra álló metaverzum-mozgalom zászlóhordozója, a közösségi médiás óriás Meta azonban továbbra sem adta fel a korábbi álmot, ez pedig rengeteg pénzbe kerül a cégnek.
A Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot is birtokló vállalat első negyedéves pénzügyi beszámolója alapján ugyanis a metaverzumért felelős Reality Labs divízió az év első három hónapjában 3,85 milliárd dolláros működési veszteséget hozott össze. Ugyanakkor némileg szépíti az egykori Oculus VR-ból kialakított részleg mérlegét, hogy a vizsgált időszakban befolyt 440 millió dolláros bevétel nagyjából 30%-os pluszt jelent 2023 első negyedévéhez képest.
Habár a veszteség óriási, még mindig jobb, mint amivel a pénzügyi elemzések számoltak, amelyek előzetesen 4,31 milliárd dolláros mínuszt jeleztek, igaz, valamivel magasabb, 512,5 millió dolláros bevétel mellett. A legújabb eredményt is figyelembe véve 2020 óta a Meta már több mint 45 milliárd dollárt bukott a Reality Labsszel. A gyenge teljesítményhez a divízió aktuális üdvöskéje, a tavaly ősszel bemutatott Meta Quest 3 headset is hozzájárulhatott, amire a vártnál alacsonyabb kereslet mutatkozik.
A metaverzum-koncepciót erőltető Mark Zuckerberg becsületére legyen mondva, hogy az alapító-vezérigazgató nem hitegeti a befektetőket, s korábban több megnyilvánulásában is felhívta rá a figyelmet, hogy évekbe telhet, mire igazán beindul az általa lényegében az internet és a számítástechnika jövőjének tartott szolgáltatás szekere.