Közel egy évtizede kisebb vihart kavart az Apple döntése, hogy az iOS 6-ban eltávolítja a YouTube-ot és a Google Mapset az iPhone előre telepített alkalmazásai közül.
Habár a rivális cég appjait azóta is külön kell letöltenünk az App Store-ból, maga a Google továbbra is ott figyel az almás alapkellékek között: a gyári Safari böngésző és a rendszer előre beállított keresőmotorjaként, iOS-en és macOS-en egyaránt.
Azt már régóta lehet tudni, hogy ezért a Google komoly összegeket fizet a cupertinóiaknak, a díjszabás azonban évről évre változik. 2011-ben még 1 milliárd dollárról szóltak a pletykák, a Time magazin egykori újságírója, az Apple-ügyekre szakosodott Philip Elmer-Dewitt viszont nemrég arról számolt be, hogy 2021-ben már 15 milliárd dollárba (kb. 4500 milliárd forint) fájhat az előnyszerzés a keresőóriásnak.
Az almás körökben Ped30 néven is ismert szerző ezt a Bernstein Research elemzőcég befektetőknek szóló jelentésére alapozza, ami hozzá is eljutott. A vezető elemző Toni Sacconaghi által jegyzett dokumentumban az áll, hogy a Google a Binggel próbálkozó Microsoftot túllicitálva fizet ilyen sokat az Apple-nek, jövőre viszont ennél is több pénz, 18-20 milliárd ütheti az Apple markát a Safari-alapértelmezésért.
A legszebb az egészben, hogy aki nem díjazza a Google-t, az a böngésző beállításaiban bármikor megváltoztathatja az alapértelmezett keresőmotort, akár az iOS-en is. Ehhez csak a Safari > Keresőmotor almenübe kell navigálni, ahol a Bing, a Yahoo, a DuckDuckGo és az Ecosia is választható.
A jelek szerint azonban a Google úgy gondolja, hogy a forgalomban lévő 1,5 milliárd iOS-es eszköz felhasználóinak többsége nem tenné meg ezt, ha holnaptól a Bing köszöntené őket, hiszen másképp nem lenne hajlandó ilyen mélyen a zsebébe nyúlni a vállalat.