Hirdetés

Elképesztő sebességgel, hangrobbanás nélkül képes repülni ez a gép



|

A NASA új "Concord"-jával szeretnék rábírni a döntéshozókat a kereskedelmi szuperszonikus repülés tilalmának felülvizsgálatára.

Hirdetés

Az 1960-as évek végén az orosz Tupoljev TU-144-es és a francia Aérospatiale-BAC Concorde volt az első két repülőgép a világon, amelyek átlépték az 1062 km/h-s sebességet. A hangsebességnek is nevezett érték túlszárnyalása egy új időszakot indított el a légi személyszállítás történetében. Bár sokan tiltakoztak a technológia ellen, főként a kritikus érték átlépését kísérő füsiketítő hangrobbanás miatt, még további 27 évig járták szuperszonikus gépek, főként transzatlanti viszonylatban.

A NASA és a Lockhead Martin közös projektje most ismét sugárhajtású szuperszonikus gépet állítana hadrendbe. Ezt egy 2003-ban életbe lépett tilalom egyelőre még megakadályozza, de a fejlesztők abban reménykednek, hogy mivel az új technológia - állításuk szerint - kiküszöbölte a tiltás legfőbb okát, a hangrobbanást, okafogyottá vált a szigor is.

Hirdetés

Az áramvonalas - új Concorde-ként is emlegett - X59 Quesst nevű gép prototípusát a minap egy szűkkörű bemutatón villantották meg a nagyközönségnek. A projektet jegyző ügynökség azt ígéri, hogy a szinte hangtalan hangsebesség-átlépés után a gép 1500 km/h-s utazósebességgel képes megtenni az útját. A jármű további különlegessége, hogy a pilótafülke elején nincs üvegfelület, amin ki lehetne látni, hanem nagy felbontású kamerák képét vetítik ki a fülke elülső részére.

A repülőgép 30 méter hosszú és 9 méter széles, valamint egy 11,5 méteres karcsú orr-rész került elől kialakításra. Állítólag ez az áramvonalas forma segít a lökéshullámok csillapításában, amikor a gép átlépi az 1062 km/h-t.

A NASA igazgatóhelyettese, Pamela Melroy, aki korábban maga is asztronauta volt, azt nyilatkozta, hogy kezdtben voltak kétségei a jármű megfelelő működésével kapcsolatban, de a tesztek őt is teljesen meggyőzték. Úgy véli, hogy a technológiával a későbbiekben forradalmasíthatják a repülést, és vívmányai más eszközökön is hasznosulhatnak.

A leleplezés után az ügynökség elkezdi a gép tesztelését lakott területek felett is, azonban arról egyelőre nincs hír, hogy mikor kerülhet kereskedelmi forgalomba.

Egyébként nem a NASA fejlesztése az első szuperszonikus gép, amit szeretnének ismét utasszállításra használni. A Boom Supersonic által fejlesztett Overture XB-1 sütőolajjal működik, 1600 km/h-s sebeséggel képes közlekedni és 65-80 utast tud egyszerre szállítani.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.