A Honda és a Nissan hivatalosan is megerősítette a híreket, hogy egyfajta egyesülésen dolgoznak. A két vállalat közös közleményében bejelentette, hogy bár megőrzik saját márkáikat, egy új közös holdingvállalat irányítaná a működésüket. Ha a Nissan által ellenőrzött Mitsubishi is csatlakozna, az egyesített csoport a világ harmadik legnagyobb autógyártójává válna értékesítési volumen alapján, összvagyonuk pedig elérhetné az 50 milliárd dollárt. A Nissan vezérigazgatója, Makoto Uchida szerint a tárgyalások egy olyan meghatározó pillanatot jelentenek, amely alapvetően formálhatja a vállalatok jövőjét.
Bár a tárgyalások még korai szakaszban vannak, a két fél elszánt az integrációs lehetőségek feltárására. A Honda igazgatója, Toshihiro Mibe szerint az a cél, hogy 2025 január végéig kijelöljék az integráció irányát, majd júniusig végleges megállapodást kössenek. Az egyesülés azonban mindkét vállalat részvényeseinek jóváhagyásától, valamint a Nissan pénzügyi helyzetének javulásától függ.
Az egyesülés célja a költséghatékonyság növelése, ami mélyebb együttműködést jelentene a kutatás-fejlesztés, a járműplatformok és a gyártási rendszerek terén. Ez ugyanakkor jelentős leépítéseket is eredményezhet Japánban és más piacokon. Bár a Honda és a Nissan hasonló járműveket kínál, például a Honda CR-V-t és a Nissan Rogue-ot, az egyesülés lehetőséget kínál a kiegészítő erősségek kiaknázására. A Nissan nagyobb tapasztalattal rendelkezik az elektromos járművek terén, valamint erősebb jelenléttel bír az amerikai pickup és SUV piacon, míg a Honda stabilabb pénzügyi helyzetben van, ami előnyt jelenthet a közös vállalat számára.
A Nissan jelenlegi tagsága a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetségben szintén fontos kérdéseket vet fel. A Szövetség korábban a világ legnagyobb könnyűjármű-gyártója volt, és az elektromos járművek piacán is vezető szerepet töltött be. Egy Honda-Nissan egyesülés azonban átrajzolhatja ezt a szövetséget, és akár annak megszűnéséhez is vezethet. Az egyesülés még nem végleges, de alapjaiban formálhatja át az autóipar globális erőviszonyait. Az első konkrét döntések 2025 elejére várhatók, a megvalósulás azonban nemcsak az iparágra, hanem az alkalmazottak és a vásárlók életére is jelentős hatással lehet.