A HP kénytelen volt 4 millió dolláros kártérítésbe belemenni egy olyan peres ügy kapcsán, amely az amerikai fogyasztóvédelmi jog egyik klasszikus példájává válhat. A vád szerint a HP éveken át folytatott megtévesztő árképzési gyakorlatot a hivatalos weboldalán, mesterségesen felfújva a termékei "eredeti árát", hogy ezzel vonzóbbá tegye a valójában nem is olyan különleges akciókat.
A per még 2021 októberében indult két vásárló keresete nyomán, akik azzal vádolták a HP-t, hogy az általuk vásárolt termékek "eredeti ára" rendszeresen irreálisan magas volt, szemben azok tényleges piaci értékével. A per során kiderült, hogy a weboldalon kínált laptopok, asztali számítógépek, billentyűzetek és egerek jó része szinte folyamatosan akciós áron volt elérhető, az úgynevezett teljes árakat pedig ritkán, vagy egyáltalán nem használták valós eladási árazásként. Ez azt jelentette, hogy a feltüntetett kedvezmények nem tükrözték a valós megtakarítást, a vásárlók így valójában nem kaptak olyan előnyt, mint amilyet a marketing sugallt.
A kaliforniai szövetségi bíróság a közelmúltban előzetesen jóváhagyta az egyezséget, amely alapján a HP 4 millió dollárt fizet egy közös kártérítési alapba. Ebből térítik meg az érintett vásárlókat, fedezik az ügyvédi és adminisztratív költségeket, valamint az ügyet elindító felperesek díjazását is. Az egyezség értelmében minden olyan amerikai vásárló, aki 2021. június 5. és 2024. október 28. között olyan HP terméket vásárolt, amely az idő legalább háromnegyed részében "akciós" áron szerepelt a weboldalon, jogosult lehet kártérítésre.
A jogosult termékek között megtalálhatók a HP Spectre, Envy, Pavilion és Chromebook laptopjai, az Omen asztali gépek, valamint bizonyos vezeték nélküli egerek és mechanikus billentyűzetek is. A kártérítési összegek termékenként eltérőek, de jellemzően 10 és 100 dollár közé esnek. A kifizetések pontos mértéke és feltételei az online benyújtott érvényes igénylések számától is függnek, a maradványösszeget pedig arányosan osztják szét azok között, akik időben reagálnak.
Bár a HP hivatalosan nem ismerte el a jogsértést, az egyezség elfogadása egyértelműen jelzi, hogy a cég szeretné lezárni a botrányt, amely árnyékot vetett az online kereskedelmi gyakorlatára. Az ügy ugyanakkor precedensértékű lehet más techvállalatok számára is, hiszen jól mutatja, hogy a digitális térben sem lehet következmények nélkül manipulálni az árakat vagy félrevezetni a fogyasztókat.
A fogyasztók számára ez az ügy emlékeztetőül szolgálhat arra, hogy az "akció" felirat nem mindig jelent valódi kedvezményt - különösen akkor, ha az a termék gyakorlatilag soha nincs is teljes áron.