Az Európai Unió illetékesei a Meta egy ideje már birkóznak azon, hogy az utóbbi a GDPR-hoz igazodva kérje az emberek beleegyezését a hirdetési célú adatgyűjtéshez az általa üzemeltetett közösségi médiás platformokon (Facebook, Instagram). Az ügy legutóbbi fejleménye az volt, hogy a Mark Zuckerberg vezette vállalat a hét elején bejelentette az előfizetős csomagok érkezését, melyek felhasználói mentesülnének a hirdetések és úgy általában a reklámcélú adatgyűjtés alól.
A tervet azonban csúnyán keresztülhúzta, hogy az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) most egy kötelező erejű határozatban eltiltotta a Metát a felhasználók személyes adatainak hirdetési célú feldolgozásától.
Az AFP hírügynökség beszámolója szerint a döntés az egész Európai Gazdasági Térségre vonatkozik, vagyis az EU 27-eken kívül az Egyesült Királyság, Izland, Liechtenstein és Norvégia is a rendelkezés hatálya alá esik. Az EDBP határozata kötelezi a Meta kapcsán illetékes írországi adatvédelmi hatóságot, hogy két héten belül hozzon végső döntést a vállalat ügyében, onnantól számítva pedig egy héttel később hatályba is lép a szigorítás.
Zuckerbergék szándéka az volt, hogy a valószínűleg csak keveseket érdeklő, borsos árú fizetős csomagokkal letudják a GDPR által előírt kötelezettségüket, melynek értelmében beleegyezést kellene kérniük a hirdetési célú adatgyűjtéshez, így érthetően nem fogadta jól az EDPB határozatát a cég. A Meta álláspontja szerint a rendelet "indokolatlanul figyelmen hagyja" a folyamatban lévő robusztus szabályozási törekvéseket.
Az EDPB egyben közölte, hogy a döntés a norvég adatfelügyeleti hatóság kérésére született meg, amely már az év elején eltiltotta a Facebook és az Instagram üzemeltetőjét a hozzájárulás nélküli adatgyűjtéstől.