Az új Trump-adminisztráció átmeneti csapata azt fontolgatja, hogy megszünteti az elektromos járművek (EV) vásárlása vagy lízingelése után járó 7 500 dolláros szövetségi adókedvezményt. Ez a lépés az iparág számos szereplője szerint jelentős visszalépést jelentene az amerikai gazdaság és az EV-gyártás fejlődése szempontjából.
Steve Center, a Kia America operatív igazgatója szerint ez a döntés aláásná az iparág versenyképességét és veszélybe sodorná a vállalatok korábbi beruházásait.
"Az iparág jelentős összegeket fektetett be az új szabályozásoknak való megfelelés érdekében"
- nyilatkozta Center a Los Angeles-i Autókiállításon. Hozzátette:
"Az ilyen lépések kárt okoznak a munkahelyeknek, és veszélyeztetik az amerikai autógyártás jövőjét."
A Biden-adminisztráció által elfogadott Inflációcsökkentő Törvény (IRA) keretében az Észak-Amerikában gyártott elektromos járművek jogosultak az adókedvezményre. A Kia és anyavállalata, a Hyundai jelentős beruházásokat hajtott végre Georgiában, hogy gyártási folyamataik megfeleljenek ezeknek a követelményeknek. Az EV6 és az EV9 modellek mellett hamarosan az Ioniq 9 gyártása is megkezdődik az államban.
Az iparági elemzők szerint az adókedvezmények eltörlése azonnali és jelentős keresletcsökkenést eredményezne az EV-k iránt, akár 27%-kal is visszavetve az értékesítéseket. A Zero Emission Transportation Association (ZETA), amely olyan cégeket tömörít, mint a Tesla, a Rivian és az Uber, szintén kiállt az adókedvezmények fenntartása mellett.
Az adókedvezmények megszüntetése nemcsak az importőröket, hanem az amerikai gyártókat is érintené. "Ez az egész iparágnak keresztbe tenne" - fogalmazott Center. Az elektromos autókra való átállás lendületét az eddigi támogatások adták, és ezek megszüntetése a gyártóknak és a vásárlóknak egyaránt problémát jelentene.
Az iparági szereplők szerint az amerikai kormánynak inkább támogatnia kellene az EV-piac fejlődését, hogy az USA az elektromos járművek fejlesztésében továbbra is világelső maradhasson.