Az Apple ismét módosította az App Store szabályzatát az Európai Unióban, miután a szabályozó hatóságok a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) megsértésével vádolták, majd rekordméretű büntetéssel sújtották a vállalatot. Első ránézésre úgy tűnhet, hogy a bírság elkerülése érdekében hozott változtatások nagyobb szabadságot kínálnak a fejlesztőknek az alternatív fizetési lehetőségek tekintetében, azonban egy korlátozó díjstruktúra jelentősen árnyalja a képet - adta hírül a The Verge.
A mostani frissítések értelmében idén ősztől az EU-ban minden fejlesztő képes lesz olyan linkeket elhelyezni az alkalmazásokban, amelyek azokon kívüli vásárlásokhoz terelik a felhasználókat. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy harmadik fél által üzemeltetett fizetési oldalon, platformon lehet majd végrehajtani a tranzakciót, ezzel megkerülve az Apple megoldásait.
A cupertinóiak viszont egy új díjstruktúrát is életbe léptettek a módosítással párhuzamosan, amely irreálisan magas költségeket vezetett be a fizetésekhez kapcsolódóan. Tudniillik amint egy fejlesztő valamilyen külső linkeket ad hozzá az alkalmazásához, az Apple egy új, úgynevezett "áruházi szolgáltatási díjat" vet ki a digitális áruk és szolgáltatások értékesítésére, amelyek a felhasználó által az alkalmazás telepítésének időpontjától számított egy éven belül történnek. A díjakat abban az esetben is felszámolják, ha a felhasználó soha nem kattint a külső oldalra terelő linkre - például egy automatikusan megújuló fizetés esetében.
A díj egészen pontosan 20 százalék a kizárólag az App Store-ban elérhető alkalmazások esetében, míg a harmadik féltől származó alkalmazásboltok támogatását hozzáadó applikációk 10 százalékot fizetnek, viszont ebben az esetben más egyéb díjak is felmerülnek.
Az Apple ezeken felül bevezet egy 5 százalékos, úgynevezett "kezdeti akvizíciós díjat" is, ami azt jelenti, hogy a vállalat akár 25 százalékos jutalékban részesülhet egyes vásárlások után, beleértve a platformon kívüli fizetéseket és az automatikus újravásárlásokat is.
"Az Apple feltételei teljesen gazdaságtalanná teszik a fejlesztők számára, hogy alkalmazásaikat mind az App Store-on, mind a konkurens iOS alkalmazásboltokon keresztül terjesszék."
- írta Tim Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója az X-en közzétett, az új szabályokat tárgyaló bejegyzésében.
Apple's terms make it completely uneconomical for developers to distribute their apps through both the Apple App Store and competing iOS app stores, thus denying new app store market entrants any chance of competing and growing organically through better terms.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) August 8, 2024
Az Apple ugyanakkor azt állítja, hogy a díjak reálisak, és tükrözik az alkalmazásboltja által nyújtott kiterjedt értéket. A vállalat elmondása szerint az akvizíciós díj "azt az értéket tükrözi, amelyet az App Store nyújt, amikor összekapcsolja a fejlesztőket az uniós ügyfelekkel", míg az áruházi szolgáltatások díja "az Apple által a fejlesztőknek nyújtott folyamatos szolgáltatásokat és képességeket" reprezentálja.
Az EU jelenleg is vizsgálja az Apple-t az alternatív alkalmazásboltokra vonatkozó korlátozó politikája miatt, miközben több vállalat is kifogásolta a cupertinóiak magatartását. A Spotify szóvivője, Jeanne Moran szerint az Apple "ismét durván figyelmen kívül hagyja a digitális piaci törvény (DMA) alapvető követelményeit", így felszólítja az Európai Bizottságot, hogy "gyorsítsa fel a vizsgálatot, vezesse be a napi bírságokat és szerezzen érvényt a DMA-nak".