A mesterséges intelligencia (MI) a világ szinte minden részét felforgatta, ez alól nem kivétel a fotózás sem. Egyrészt, az újabb kamerákban egyre komolyabb MI-k dolgoznak, hogy még tökéletesebb, élesebb, kontrasztosabb képeket tudjunk készíteni, a másik oldalon pedig ott vannak a képgeneráló mesterséges intelligenciák, mint a Midjourney vagy a Stable Diffusion.
Utóbbiak miatt komoly szerzői jogi viták is kialakultak már, hiszen kinek jár az elismerés, ha egy ismert művész képein edzett MI szinte bármiről képes lesz az adott fotós, grafikus vagy festő stílusában további műveket létrehozni.
Ebbe, az állóvíznek éppen nem nevezhető viharba dobott most be egy jókora követ a Nikon, amely legfrissebb marketinganyagában kifejezetten az MI-technológia ellen kampányol. A kameragyártó ugyanis arra próbálja ösztönözni a termékeit megvásárlókat, hogy a mesterséges helyett a természetes intelligenciát - azaz a saját agyukat - használják fel a lenyűgöző képi tartalmak előállításához.
A kampány lényege, hogy a valódi fotósok által elkattintott, valóban lenyűgöző látványt nyújtó fotókra ráírták azokat a promptokat, amelyek segítségével egy generatív mesterséges intelligencia hasonló képeket hozna létre.
A kampány szlogenje a Don't give up on the real world, azaz, ne mondj le a valódi világról, ezzel is jelezve, hogy a fotósoknak számára itt a lehetőség, hogy visszaszerezzenek valamennyit abból a figyelemből, amit a képgeneráló MI-k követelnek maguknak.
A mesterséges dolgokkal kapcsolatos megszállottságunk miatt elfelejtjük, hogy a világ tele van lenyűgöző természeti csodákkal, amelyek gyakran furcsábbak a kitalált dolgoknál is
- hangzik a Nikon kampányának egyik fő üzenete.
Az ötlet a cég perui részlegétől származik, amellyel arra is megpróbálják felhívni a figyelmet, hogy a mesterséges intelligenciák előretörése miatt sok fotós veszítheti el a munkáját, többek között Latin-Amerikában is.