Ha a Statcounter aktuális statisztikai adataira tekintünk, hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a böngészők piacát a Chromium motor uralja, amely a 64,38%-os részesedést élvező Chrome és az 5,35%-on álló Edge mellett további több mint 5%-ot hasít ki a teljes tortából az Opera (2,56%) és a Samsung Internet (2,55%) révén.
Ebben az ellenszélben igyekszik érvényesülni a nyílt forráskódú, 3,3%-os részesedéssel bíró Firefox, amely a Mozilla Alapítvány kezelésében dacol a konkurensekkel, most pedig egy kutatásban hívta fel a figyelmet arra, hogy az Edge mögött álló Microsoft milyen piszkos trükkökkel nyomja el a vetélytársakat.
Az alapítvány által szponzorált vizsgálatot Nagy-Britanniában hajtotta végre két szakértő, a kognitív tudományokban doktorált Dr. Harry Brignull és Cennydd Bowles, aki a rangos Fullbright Visiting Scholar program tagjaként technológiai etikával kapcsolatos kérdésekre szakosodott.
74 oldalas jelentésükben a szakemberek arra jutottak, hogy a Microsoft cseppet sem játszik tisztán az Edge népszerűsítésekor.
"A Microsoft káros előválasztásokat, vizuális beavatkozásokat, trükkös megfogalmazásokat és álcázott hirdetési mintákat vet be a felhasználók választásának befolyásolására. A Microsoft káros gyakorlatai miatt a felhasználók nem tudnak alternatív böngészőt letölteni, telepíteni, használni vagy alapértelmezettként beállítani anélkül, hogy beavatkozásra kerülne sor."
- foglalják össze a kutatók, akik Windows 10 Home, Windows 11 Pro és Windows 11 Home Insider Preview Version operációs rendszereken mérték fel a szabad böngészőválasztás gyakorlati kivitelezését. Brignull és Bowles a részletekbe is belementek, melyek alapján a redmondiak változatos eszköztárral próbálják a saját browserük felé terelni az embereket.
A bevett módszerek közé tartoznak például az előre bepipált opciók az Edge alapértelmezett böngészőként való megtartására, a szürke színek használata azoknál a pipálható dobozoknál, ahonnan a vállalat szeretné elterelni a figyelmet, valamint a kéretlen üzenetek is, amelyek a szoftver használatáról győzködik a közönséget. A kutatás emellett felhívja a figyelmet rá, hogy maga a Bing kereső is képes érzékelni, ha nem az Edge-ről használjuk, és aktívan kampányol a microsoftos alternatíva javára. Mindezt kiegészítik a Windowsba épített felugró ablakok, amelyek azt sugallják, hogy csak az Edge biztonságos.
A jelentés arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy a Microsoftnak többet kellene tennie a szabad böngészőválasztás garantálásáért, amennyiben pedig a cég nem teszi ezt meg, törvényhozói beavatkozásra van szükség. A jó hír, hogy ebben a kérdésben az Európai Unió már valamelyest előrébb jár a brit reguláknál, a március 6-i türelmi idővel hatályba lépő Digitális piacokról szóló jogszabály ugyanis előírta, hogy a Windows felhasználók végre letörölhessék az Edge-t.
A Microsof megkérdőjelezhető böngészős praktikái egyébként legutóbb mindössze néhány napja kaptak nagyobb figyelmet annak apropóján, hogy az Edge látszólag önhatalmúlag térített el néhány Chrome felhasználót.