Az elmúlt néhány évben elképesztően sokat finomodtak a különböző átverések, csalások és megtévesztések. Míg mostanra már szinte mindenki tisztában vele, hogy nincs semmilyen mesebeli vagyont nekünk ajándékozó afrikai herceg, az átverések módszerei elképesztően sokat finomodtak az elmúlt évtized során.
Sokszor az alkalmazott módszerek épp az ilyen támadásoktól való félelmeinkre alapoznak, illetve egészen bagatellnek tűnő hétköznapi dolgok mögé rejtőznek. Legtöbbször elég egy rosszkor megejtett kattintás egy ismerősnek tűnő oldalon. Míg régebben ezek az átverések főként emailben, illetve telefonon jelentkeztek be érzékeny adatainkért, manapság már gyakoriak az SMS-ben érkező megtévesztések, melyek szinte minden alkalommal érzékeny adataink megszerzését célozzák meg.
Bár a Facebook is volt már érintett hasonló bűncselekményekben, mostanáig jellemzően nem ez volt a hasonló csalások legkedveltebb színhelye. A Trustwawe kiberbiztonsági cég nemrégiben kiadott egy jelentést arról, hogy meglehetősen elszaporodtak az olyan üzleti oldalak illetve reklámok, melyek elsődleges célja a jelszavaink megszerzése.
A kutatásban résztvevő szakértők szerint elsősorban olyan oldalakat érintenek a megtévesztések, melyek valamilyen képalkotó program, vagy AI platform letöltésére buzdítanak minket egy, az eredetihez megszólalásig hasonlító oldal segítségével, de olyan is előfordult már, hogy egy honlapot meghekkeltek ezért.
Amikor a Facebook hírfolyamában megjelenő ajánlatnak engedve letöltünk egy ilyen szoftvert, az óhajtott képszerkesztő, vagy videojáték mellé egy jelszótolvaj programot is a gépünkre telepítünk. Ilyenkor rosszakaróink minden számukra fontosabb információkhoz - böngészési előzményekhez, hitelesítő adatokhoz, bankkártya adatokhoz - hozzájutnak.
Emellett a megtámadott személy Facebook oldala is bűnözők kezébe kerül, amit további megtévesztésekre tudnak felhasználni, immár a digitálisan kifosztott személy kompromittálásával. A kutatást végző szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a módszer további platformokat is érinthet, így jó, ha a Youtube és a Linkedln felhasználói is nyitva tartják a szemüket.