Az elmúlt évtizedek során alapjaiban változtatta meg a légi hadviselést a drónok bevetése, amelyek biztonságos távolságból, távirányítással vezethetők a célpontokhoz, egy percig sem kockáztatva a pilóta életét. A robotizálás következő fokozata pedig az lehet, amikor már mesterséges intelligencia vezeti majd a repülőgépeket, az amerikai Lockheed Martin friss technológiája pedig most egy fontos tesztet abszolvált az ehhez vezető úton.
A cég a napokban hozta nyilvánosságra, hogy az általuk létrehozott MI decemberben 17 órán át repült egy VISTA X-62A típusú katonai kiképző repülőgéppel.
Az F16D-n alapuló VISTA különlegessége, hogy szoftveres úton képes szimulálni eltérő harcászati repülőgépek tulajdonságait, a Lockheed Martin mérnökei pedig ezt a tulajdonságát használták ki a vezetési algoritmus telepítésére.
"A VISTA lehetővé teszi számunkra, hogy párhuzamba állítsuk a legmodernebb, mesterséges intelligencián alapuló technológiák fejlesztését és tesztelését az új, személyzet nélküli járművekkel. Ez a megközelítés, a még fejlesztés alatt álló járműrendszereken végzett célzott teszteléssel kombinálva gyorsan érettebbé fogja tenni az autonómiát a pilóta nélküli platformok számára, egyúttal lehetővé téve, hogy taktikailag releváns képességeket biztosítsunk a hadigépezetünk számára."
- nyilatkozta a teszt jelentőségéről Dr. M. Christopher Cotting, az Amerikai Légierő Tesztpilóta Iskolájának (USAF TPS) kutatási igazgatója. A Lockheed Martin közleménye szerint ez volt az első alkalom, hogy autonóm mesterséges intelligenciát vetettek be egy taktikai repülőgép fedélzetén.
Ami a VISTA-t illeti, a repülőgép továbbra is fontos szerepet fog játszani az amerikai légierő mesterséges intelligencia- és autonómia-képességeinek fejlesztésében, jelenleg viszont rutinellenőrzéseken esik át, melyeket követően még az idei évben folytatódhatnak a tesztrepülések az Edwards légibázison.